Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

”Vi har en brist på copys”

Publicerad: 9 Februari 2012, 10:03

Bild från lördagens "Career Day".

Foto: Berghs.

I helgen anordnade Berghs för första gången vad de kallar "Career Day" och fick besök av bland annat rekryterare från Wieden Kennedy och Jung von Matt. Resumé passade på att ta tempen på dem kring vilken kompetens som efterfrågas mest just nu, och vilken roll som försvinner först.


Ämnen i artikeln:

Berghs School of Communication

– Career Day är, i korta drag, en rekryteringsdag till vilken vi bjöd in byråer, svenska och utländska som fick komma och träffa våra studenter enligt ett speeddating-upplägg. Varje student hade tio minuter på sig att träffa respektive byrå, säger Digge Zetterberg Odh, ansvarig för internationella relationer på Berghs.

Sammanlagt 32 byråer varav knappt hälften var utländska byråer kom för att träffa studenterna.

En av dessa var Romy Nickel, rekryterare på Jung von Matt.

Vilken kompetens är ni ute efter? Vad efterfrågas mest just nu?
– Vi letar alltid efter kreativa talanger som är bra i konceptuellt tänkande. Till exempel, en junior ad bör ha möjlighet att komma med överraskande och innovativa idéer, men också en talang för att hitta den bästa designen i en layout och mycket goda grafiska kompetenser. Just nu letar vi speciellt efter talanger som är passionerade i den digitala världen men också vill få erfarenhet av traditionell reklam.

Varför ska man välja att komma till er istället för en karriär här i Sverige?
– Jag tror att när du håller på att avsluta Berghs eller någon annan högskola eller skola, har du ofta längtan efter att arbeta utomlands, eftersom du vill lämna din trygghets zon och prova och uppleva vad du har lärt dig. Jung von Matt är en riktigt bra byrå för att göra detta, eftersom tyngdpunkten i vår kultur är kreativitet och ge vårt folk friheten att vara kreativ. Detta är vad vi alla står för och den riktning som vi alltid är på väg.

Efterfrågas det mer kvinnor, eller mer män hos er?
– Det spelar ingen roll alls om en sökande är kvinna eller man. Det handlar om att ha en passion för reklam.

Vilken yrkesroll tror ni kommer vara mest efterfrågat i framtiden? Och vilken roll försvinner först?
– I Tyskland finns definitivt en brist på copywriters. Anledningen till detta är att vi inte har tillräckligt med utbildningar för copywriters. Dessutom har vi en efterfrågan på specialister på riktigt integrerad kommunikation, med det menar jag människor som har en erfarenhet av digital och traditionell reklam. Men detta är ett problem som kommer att försvinna i tomma intet, eftersom de unga yrkesverksamma kommer att ställas inför en bra mediemix från början av sin karriär.

– Med detta sagt kommer inte digitala specialister att behövas så mycket i framtiden. De kommer ersättas av kreatörer som kan leverera integrerade kommunikations koncept med en konstant hög fokus på digitala medier.

Ni har redan ett kontor i Sverige, vad är den största skillnaden mellan att jobba på Jung von Matt i Sverige, mot exempelvis Hamburg?
– Den största skillnaden skulle storleken på byrån och förmodligen känslan av att man är som en familj vara. Vårt kontor i Hamburg är ungefär 500 personer, även om de är indelade i olika organ.  Men vi har en stark företagsidentitet, så varje kontor känns "Jung von Matt" när du är i ett, och inte bara när det gäller möbler och färger, utan även vårt sätt att kommunicera i ögonhöjd och även hur vi skriver våra e-postmeddelanden.

En annan rekryterare som träffade elever var Keith White, rekryterare på Wieden Kennedy:

Vilken kompetens är ni ute efter? Vad efterfrågas mest just nu?
– Vi söker exceptionella tänkare och utförare, människor som har passion för strategi, problemlösning, hantverk och kunskapen att kommunicera med andra människor.

Varför ska man välja att komma till er istället för en karriär här i Sverige?
– Anledningen till varför man ska arbeta utomlands är för att uppleva en kultur annan än sin egen. Wieden har 8 kontor i 7 länder och varje kontor har sin egen dynamik och kulturella identitet, och erbjuder anställda valfrihet att arbeta och utvecklas karriären. Amsterdam kontoret ensamt har över 22 olika nationaliteter så kulturella mixen håller arbetet och miljön intressant . Unikt för oss är att vi fortfarande är privatägt så att företaget känns mer som ett familjeföretag än ett stort nätverk.

Vad kan ni erbjuda som inte Svenska byråer erbjuder?
– Varje byrå är olika så det beror på individen och vad denne letar efter. På Wieden ges människor en enorm frihet att arbeta på det sätt som passar dem, men med frihet kommer ansvar att leverera på en hög nivå och arbeta effektivt i team. Människor som är problemlösare, proaktiva, och kan samarbeta och är nyfikna gör sig bra på Wieden.

Efterfrågas det mer kvinnor, eller mer män hos er?
– När vi anställer försöker vi att inte tänka i termer av kön eller andra irrelevanta kriterier som skulle begränsa vilka anställer. Det bör vara den bästa personen för jobbet med syfte att hålla arbetsplatsen mångsidig och balanserad. På Wieden är det enda människor har gemensamt att de alla är olika. Som en rekryterare ser jag först på någons kvalitéer, sedan personlighet och slutligen hur bra denne skulle passa in i nätverket. På Berghs karriär dagen var jag mycket imponerad av det stora antalet kvinnor, gränsöverskridande alla discipliner. Jag tycker att det är viktigt för branschen att skolor och företag ser bortom kön så det är aldrig ett problem på arbetsplatsen.

Vilken yrkesroll tror ni kommer vara mest efterfrågat i framtiden? Och vilken roll försvinner först?
– Det är svårt att förutsäga vilka discipliner som kommer att växa eller försvinna men de som är kopplade till strategi, kreativ och produktion kommer att överleva. Eftersom tekniken utvecklas kommer leverans- metoden förändras, men jag tror fortfarande innehållet kommer efterfrågas i lika stor utsträckning.

Har ni inga planer på att öppna ett kontor i Sverige?
– Såvitt jag vet har vi inga planer på att öppna ett kontor i Sverige, men om det rätta tillfället kommer, kanske vi skulle överväga det. På Wieden, är vi stora fans av Sverige, er talang och progressivt tänkande är imponerande.

Tero Marjamäki

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.