Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag09.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

”Vi har genomgått en enorm förvandling”

Publicerad: 18 april 2013, 10:38

Magnus Wikner.

Ving har genom åren gjort stora förändringar av sin organisation, marknadsföring och varumärke. Men det är fortfarande samma värderingar som styr bolaget och gör det lönsamt.


Ämnen i artikeln:

Magnus WiknerVingStora Annonsördagen 2013

Magnus Wikner, vd på Ving, gästade i dag Stora Annonsördagen och berättade  om bolagets resa. Han slår tidigt fast att de "inte säljer resor".

– Vi säljer förväntningar, upplevelser och minnen, säger han.

Genom åren har Ving anpassat sin organisation efter de stora  förändringar som har skett på resemarkanden. Till skillnad mot sina  konkurrenter Fritidsresor och Apollo har de exempelvis skrotat sin  katalog.

– Med en katalog måste du ha en definitiv deadline för när alla  hotell ska vara kontrakterade. Med sajten kan vi få ut otroligt mycket  mer information och kan uppdatera kontinuerligt med nyheter. Det är  precis vad kunderna vill ha, säger Magnus Wikner.

Bolaget säljer i dag 70 procent av sina resor på nätet. På det  området har pendeln sväng med en enorm hastighet bara det senaste åren.  Ving har lagt ner de allra flesta av sina försäljningskontor som  tidigare utgjorde ryggraden.

– Vi har genomgått en enorm förvandling. Väldigt många människor har  kommit in med ny kompetens, och många har också fått lämna. Det är  "kunderna i fokus" som har drivit förändringen, säger Magnus Wikner.

I den digitala eran har det personliga mötet mellan Vings anställda  och resenärerna nästa blivit ännu viktigare än tidigare. Därför är just  företagskulturen något som de ständigt slipar på. Magnus Wikner har ett  tydligt exempel på hur en enskild medarbetares insats nyligen fick stor  spridning i sociala medier.

– Det blir sanningens ögonblick när man möter vår personal. Därför är  medarbetarna otroligt viktiga. Bara häromdagen var det någon som gav  väldigt mycket beröm till en av våra guider på vår Facebooksida. Inom  loppet av några timmar hade 1500 likeat och kommenterat hur bra hon hade  varit. Det gav 50 000 exponeringar, och det visar hur viktig varje  ensklid person är.

Han konstaterar att Ving i dag är ett väldigt lönsamt bolag, trots  att de stöter på betydligt hårdare konkurrens i dag från exempelvis  lågprisflyget.

– Vi har överlevt, trots den hårda konkurrensen, eftersom vi har en  produkt som kunderna vill ha, och som de inte hittar någon annanstans.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.