Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 18 april 2013, 10:38
Magnus Wikner.
Ving har genom åren gjort stora förändringar av sin organisation, marknadsföring och varumärke. Men det är fortfarande samma värderingar som styr bolaget och gör det lönsamt.
Magnus Wikner, vd på Ving, gästade i dag Stora Annonsördagen och berättade om bolagets resa. Han slår tidigt fast att de "inte säljer resor".
– Vi säljer förväntningar, upplevelser och minnen, säger han.
Genom åren har Ving anpassat sin organisation efter de stora förändringar som har skett på resemarkanden. Till skillnad mot sina konkurrenter Fritidsresor och Apollo har de exempelvis skrotat sin katalog.
– Med en katalog måste du ha en definitiv deadline för när alla hotell ska vara kontrakterade. Med sajten kan vi få ut otroligt mycket mer information och kan uppdatera kontinuerligt med nyheter. Det är precis vad kunderna vill ha, säger Magnus Wikner.
Bolaget säljer i dag 70 procent av sina resor på nätet. På det området har pendeln sväng med en enorm hastighet bara det senaste åren. Ving har lagt ner de allra flesta av sina försäljningskontor som tidigare utgjorde ryggraden.
– Vi har genomgått en enorm förvandling. Väldigt många människor har kommit in med ny kompetens, och många har också fått lämna. Det är "kunderna i fokus" som har drivit förändringen, säger Magnus Wikner.
I den digitala eran har det personliga mötet mellan Vings anställda och resenärerna nästa blivit ännu viktigare än tidigare. Därför är just företagskulturen något som de ständigt slipar på. Magnus Wikner har ett tydligt exempel på hur en enskild medarbetares insats nyligen fick stor spridning i sociala medier.
– Det blir sanningens ögonblick när man möter vår personal. Därför är medarbetarna otroligt viktiga. Bara häromdagen var det någon som gav väldigt mycket beröm till en av våra guider på vår Facebooksida. Inom loppet av några timmar hade 1500 likeat och kommenterat hur bra hon hade varit. Det gav 50 000 exponeringar, och det visar hur viktig varje ensklid person är.
Han konstaterar att Ving i dag är ett väldigt lönsamt bolag, trots att de stöter på betydligt hårdare konkurrens i dag från exempelvis lågprisflyget.
– Vi har överlevt, trots den hårda konkurrensen, eftersom vi har en produkt som kunderna vill ha, och som de inte hittar någon annanstans.
Fredrik Thambert