Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

"Vi har gjort ett bra jobb"

Publicerad: 20 September 2010, 12:50

Storåkers vann och Acne förlorade. Så ser valresultatet ut om man ser till vilka kommunikationsbyråer som lyckades föra fram sina uppdragsgivares budskap bäst.


Ämnen i artikeln:

Val 2010Storåkers McCannAcneSocialdemokraterna

Valaffisch av Acne.

Vinnare och förlorare finns inte bara bland partierna utan även bland de kommunikationskonsulter som haft uppdraget att föra fram partiernas politik.

Om man ska låta valresultatet döma även kommunikationsbyråerna har Acne

gjort uslast ifrån sig. Men Adam Springfeldt, cd på Acne Advertising tycker

att byrån gjort ett bra jobb

– Det är klart att det är tråkigt när en av våra uppdragsgivare inte når

sina uppsatta mål. Jag tycker vi har gjort ett bra jobb. Våra enheter står

sig bra i jämförelse med de andra partiernas enheter i de undersökningar som

gjorts. Till exempel så fick reklamfilmen överlägset bäst

"avsändaridentifikation" av alla partiernas filmer i en stor test hos

målgruppen som publicerades i Resumé förra veckan.

Men socialdemokraterna gör sitt sämsta valresultat i modern

tid.  Hur kunde ni ha sålt in deras budskap bättre?

– Vi upplever att Möjligheternas Land och valspurtens budskap som visar

Socialdemokraternas iver att förbättra Sverige i "Vi kan inte vänta" har nått fram.

Moderaternas byrå Storåkers har all anledning att fira. Michael Storåkers,

moderaternas strateg på reklambyrån, är mycket nöjd med moderaternas valresultat:

– Det är sensationellt bra, det är första gången de har över 30 procent och

är jämnstora med Socialdemokraterna, säger han.

Vad tycker du om er insatsför er uppdragsgivare?

– VI tycker att kampanjen precis som förra valet höll en bra nivå, med rätt

ton och tydligt budskap i huvudfrågan kring jobben.

Vilken del i framgången har Storåkers strategiska och kommunikativa

arbete?

–Moderaterna utformar själva sin politik. Det vi gör är att tydligt

kommunicera det, och det spelar en viss roll om du får till det bra eller

inte.

Även miljöpartiet gjorde sitt bästa val någonsin och byrån Locomotiv gläds

med sin uppdragsgivare:

– Miljöpartiet har gjort ett bra val och tittar man på hur de yngre väljarna

har röstat kan man konstatera att MP har framtiden för sig. Det är kul. Men

jag hade faktiskt hoppats på  ett ännu bättre resultat, säger Jens Soneryd,

cd på Locomotiv.

Centern  har i valdebatterna emellanåt hotats av att åka ur riksdagen.  Så

blev det inte utan Centern fick 6,6 procent av rösterna. Centerpartiets byrå

är WW\TBWA.

– Vi är mycket stolta och glada. Strategiskt har det visat sig att vi fattat

ett antal mycket kloka beslut. Kreativt är vi nöjda med vad som

åstadkommits. Centerpartiet har varit väldigt modiga och krävande, vilket är

positivt. Men vi har också lärt oss massa saker som kan göras bättre, så vi

är redo för nästa val, säger Robert Schelin, projektledare WW\TBWA.

Vilken del i resultatet har ert strategiska och kommunikativa arbete haft?

– De exakta och direkta sambanden mellan kommunikationseffekt och

affärsnytta är som alltid tyvärr svåra säkert ha en uppfattning om. Men det

vi vet är att våra aktiviteter fått mycket positiva resultat i de mätningar

som gjorts, och Centerpartiet har väl genomgående fått mest beröm för sin

reklam, säger Robert Schelin.

– Jag är mest glad över hur väl det mottagits och mobiliserat partiet

internt.

Ulrika Fjällborg


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.