Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 18 mars 2014, 16:17
Action Marketing-byrån Locomotiv har sagt upp två kreatörer och en frilansare: – Jag började som vd för 1,5 månad sedan och i samband med det genomförde vi en omorganisation. Vi såg att vi har haft en överkapacitet på kreatörer, säger Andreas Broman.
Byrån består idag av cirka 20 medarbetare, vilket är motsvarande nivå som innan uppsägningen av kreatörerna.
Det beror på att man samtidigt har anställt en projektledare och har ytterligare en på ingång.
– Ytterst handlar det om att vi vill jobba smartare, säger Andreas Broman.
Vad blir nettot?
– Det är svårt att säga. En kreatör ersätter inte en projektledare och vice versa, säger Andreas Broman.
Han kom från en roll som marknadschef för Blixten & Co i höstas och var dessförinnan vd för Spinn Action Marketing under fyra år.
Varför har ni räknat så fel när det gäller kreatörerna?
– Vi har inte räknat fel, utan det handlar mer om vad som sker inom action marketing-området. Vi får mindre produktionsintensiva uppdrag och arbetar mer med strategier. Det handlar om att driva en kategori och jobba med insiktsarbete, säger Andreas Broman.
Trenden gör att Locomotiv för en allt djupare dialog med kunderna om hur man ska arbeta med alla kanaler.
– Det är stor skillnad på Action Marketing-området år 2014 och hur det var år 2008. Då handlade mycket om att skapa Action Marketing i själva butiken, säger Andreas Broman.
Andreas Broman menar att är viktigt för Locomotiv att hålla en hög digital kompetens, medan man kan förlita sig på underleverantörer när det gäller själva produktionsbiten.
– Produktionen har en tendens att bli väldigt nischad idag med alltifrån appar till hemsidor. Det är svårt som byrå att erbjuda all den kompetensen själv, säger Andreas Broman.
Karl-Johan Byttner