Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag03.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

"Vi har inrättat en nödbroms på byrån!"

Publicerad: 8 Maj 2009, 11:08

Mognadsgraden hos köparsidan var låg och det gick åt helvet från dag ett. Men det var en intern förtroendekris för byrån som innebar samarbetet mellan Lowe Brindfors och SEB havererade för ett par år sedan. – Vi har lärt oss vi måste ha en nödbroms på byrån, summerade Björn Larsson, vd för Lowe Brindfors.


Ämnen i artikeln:

Lowe BrindforsBjörn Larsson

Björn Larsson, vd Lowe Brindfors, och Ola Thorén, före detta kommunikationsdirektör SEB, berättade under Stockholm Mediaweek öppenhjärtigt om anledningen till att samarbetet mellan byrån och kunden havererade från dag 1.
– Det finns många lärdomar att dra, men det gäller att skilja på sak och person, summerade Ola Thorén anledningen till att båda tog det för branschen ovanliga greppet att ställa upp och bekänna sina ömsesidiga misstag.

Bakgrunden till att Lowe Brindfors och SEB över huvud taget började samarbeta var en förfrågan från SEB.  Uppdraget bestod i samla bankens spretande verksamheter under varumärket SEB.
– Det var ingen pitch. Och vi tackade först nej ett par gånger eftersom vi jobbade med Föreningssparbanken sedan tio år, förklarade Björn Larsson.

Trots den envetna uppvaktningen fick samarbetet en katastrofal start. Mognadsgraden hos köparsidan var också låg, erkände Ola Thorén.
– Reklamköpet saknade förankring i hela banken.
Helvetet bröt loss redan första dagen, under första kampanjen. SEB-vepor som draperade de flesta stora flygplatserna i Europa hade stavat fel på ordet Chairman.
– Det stod Chariman istället.  
Det var för övrigt samma dag som Björn Larsson fyllde 50 år, våren 2006.
– Jag ringde Björn direkt på morgonen och sa: Lägg ned 50-årsdagen. Den finns inte, mindes Ola Thorén.

Lowe Brindfors hade kanske kunnat komma undan med en felstavning. Men vepan blev inte enda missödet. Ett drygt halvår senare lanserades en annonskampanj med en uträkning av poster som summerade totalsumman felaktigt.
–  Och en bank får aldrig räkna fel, även om några kanske trodde att det var en reklambyråtvist, förklarade Ola Thorén.

Björn Larsson beskrev en kedjereaktion av misstag:
– Kunden ville spara pengar genom att runda mediebyrån och köpa media direkt av medieägarna. Mediebyrån skickade inga medielistor till byrån vars produktionsplan kraschade på grund av tidsbrist. Och medieägarna fick inte betalt för att hänga upp reklamen.

När SEB inte använde en mediebyrå skapades också direkta praktiska problem, som när veporna skulle ersättas.
–Vi skulle spara på mediebyråkostnaden, men tappade kontrollen, förklarade Ola Thorén.

Björn Larsson intog ändå en självkritisk hållning.
– Byrån har ändå alltid slutansvaret.

Trots misstagen var ändå båda överens om att SEB:s varumärke utåt inte tog någon större skada av misstagen. Kreativt blev också samarbetet lyckat. SEB blev den mest prisbelönta kunden på Guldägget det året.
– Vi tjänade pengar och skadade inte varumärket. Men vi tog oss inte ur den interna förtroendekrisen, förklarade Ola Thorén.

För Björn Larsson och byrån innebar erfarenheten att man skapade nya rutiner.
– Vi har satt in en ”nödbroms” på mitt rum som står öppen för alla på byrån. Vi förväntas leverera kvalité, det får inte ske på bekostnad av lojalitet, förklarade han.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.