Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

"Vi har lyckats långt över förväntan"

Publicerad: 6 april 2011, 07:18

I februari lanserade Stockholms Stadsmission kampanjen ”Hemlösa banners” med syfte att uppmärksamma hemlöshetsfrågan. Fem veckor senare har webbkampanjen genererat 41 miljoner bannervisningar.


Resume.se har tidigare rapporterat om Stockholms Stadsmissions webbkampanj som går ut på att ge banners ett tak över huvudet. På sajten www.hemlosabanners.se kan vem som helst hämta hem en banner i valfritt format och lägga den på sin sajt eller blogg. Ju fler som klickar på banner desto varmare nyans får den och ju längre får den vara kvar. 

Nu, fem veckor senare, har kampanjen genererat 41 miljoner bannervisningar och varit upplagda på 448 sajter– utan att ha köpt något medieutrymme. Kampanjen har även ökat besökarantalet till stadsmissionen.se och antalet gåvor.

– Vi har lyckats långt över förväntan med att få spridning på nätet utan att behöva använda våra resurser till medieköp. Vi vill ge ett stort tack till alla som hjälper oss genom att upplåta utrymme på sin sajt eller blogg, säger Sandra Axell, projektledare på Stockholms Stadsmission, i ett pressmeddelande.

Och fortsätter:

– Då vår verksamhet är beroende av gåvor är det roligaste av allt att de faktiska gåvorna har fyrdubblats jämfört med samma period förra året.

Kampanjen är framtagen av reklambyrån Garbergs, Stopp och Bannerboy.

Malin Carlehäll

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.