Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

"Vi kan inte ha budskap som får folk att må dåligt"

Publicerad: 21 mars 2012, 12:38

Försvarsmakten stoppar Vem bryr sig?-kampanjens budskap om att 75 personer kommer försvinna i svenska fjällen i år.

Försvarsmaktens Vem bryr sig-kampanj rullar för fullt, men nu har man avbrutit den delen som rör att 75 personer kommer försvinna i svenska fjällen i år. Bakgrunden är olyckan där ett norskt Herculesplan kraschade i Kebnekaise under torsdagen.


Ämnen i artikeln:

Försvarsmakten

Försvarsmaktens Vem bryr sig?-kampanj är i full gång. Målet är att rekrytera 1 200 hemvärnsmän och 200 soldater och sjöman.

Kampanjen  inleddes med ett större event vid Sergels Torg, men nu har torsdagens  olycka med ett norsk Hercules-plan som flög in i Kebnekaise lett till  att man omgående fattat beslutet att skrota delar av kampanjen.

Beslutet  rör endast den delen av kampanjen som rör att 75 personer går vilse i  svenska fjällen i år. Det vill säga budskapet om att 250 personer går  vilse i svenska skogar i sommar är intakt:
– Vi valde att fatta det här  beslutet eftersom vi inte kan ha ett budskap som kan få folk att må  dåligt, säger Magnus Tegsved, reklamchef på Försvarsmakten.

Försvarmaktens  jägarbataljon Bergsplutonen, som är specialister på terrängen i  Kebnekaise, blev inkopplade för leta efter överlevanden efter olyckan. Totalt fem personer befann sig i Hercules-planet, men man har kunnat konstatera att samtliga fem har omkommit.

Hur ser du på er olyckliga tajming av kampanjen?
–  Vi kan bara planera våra marknadsföringsaktiviteter utifrån vad vi vet.  Vi kunde inte förutse att ett Hercules-plan skulle fluga in i  Kebneakaise. Vi beklagar naturligtvis olyckan, säger Magnus Tegsved.

Han tycker ändå att olyckan visar att Försvarsmakten lever man som man lär. Det vill säga att man bryr sig:
– För oss var det en självklarhet att vara med i eftersökningarna av överlevanden, säger Magnus Tedsved.

Hur gör ni med övriga kampanjen?
– Beslutet berör endast den delen som rör de svenska fjällen, säger Magnus Tegsved.

Får vi se ännu fler faser av er Vem bryr sig?-kampanj?
–  Nej, just nu jobbar vi med intern planering och sedan får vi se vad som  händer med nya kampanjer framöver, säger Magnus Tegsved.

Hur ser du på DDB:s insatser i just den här kampanjen?
– Vi är nöjda med utfallet än så länge. Så det känns jättebra, säger Magnus Tegsved.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Försvarsmakten

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.