Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

”Vi kände inte till den här”

Publicerad: 29 april 2013, 09:16

California Lotterys kampanj till höger och Triss till vänster.

I torsdags vann King ett Guldägg och ett Silverägg med kampanjen "Miljonär direkt på skrapet" för Triss. Nu visar det sig att det finns en amerikansk förlaga med samma idé bakom. Men cd Frank Hollingworth tycker inte att det rör sig om ett plagiat.


I fredags kunde Resumé visa hur Forsman & Bodenfors Guldäggsvinnande kampanj i Tidningsannonsering för Apoteket hade en kanadensisk förlaga från 2009. Nu visar det sig att Triss-kampanjen, som vann ett Guldägg i utomhus, också har föregåtts av en internationell kampanj med vissa likheter.

Den amerikanska kampanjen
för California Lottery använder sig liksom Triss guldäggsvinnare av skrapet för att illustrera hur en grå vardag snabbt kan omvandlas till överdådig lyx.

En Resumé-läsare har uppmärksammat likheterna kampanjerna emellan.   Frank Hollingworth, som är kreativ chef på King, uppger att byrån inte kände till den amerikanska förlagan. Men han tycker inte att likheterna förtar Triss-kampanjen unicitet. I ett mejl till Resumé skriver han:

"Vi kände inte till den här kampanjen tidigare, men att göra reklam för en skraplott genom att skrapa fram saker är säkert ingenting unikt. Det som vi tycker gör vår idé betydligt vassare är att vi inte bara skrapar fram nya ord och lägger till saker till en mening. Vi skrapar fram några bokstäver och bildar genom det helt andra ord, vilket ändrar innebörden i en hel mening. Meningen går från att vara ödmjuk till att bli nyrik för att visa hur någon plötsligt vinner. Det är däri idén ligger, inte i själva skrapet. Vi ser ingen problematik i att båda kampanjerna innehåller skrap. Det är ju som sagt inte det som gör vår kampanj unik".

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.