Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

”Vi kör inte tåg – vi kör kunder”

Publicerad: 2 augusti 2013, 11:37

Thomas Silbersky.

Foto: SJ.

Han är son till stjärnadvokaten Leif Silbersky men gick sin egen väg och blev i stället ett toppnamn inom reklam- och marknadsföring. Nytillträdde marknads- och försäljningsdirektören Thomas Silbersky, 48, ska frälsa utskällda SJ. Han har rivstartat sin nya resa som inledningsvis går som på räls med ett rykande färskt rekord – biljetter för 10 miljoner kronor såldes via SJ:s mobilsajt i juli.


Thomas Silbersky är en branschkändis efter många år på toppositioner på såväl byråsidan som köparsidan. Han har varit vd för Rönnberg McCann, Storåkers och Euro RSCG, samt även bland annat marknadsboss på GB, Pripps  och Arla.

I februari skrev han på för SJ och lämnade därmed tjänsten som marknadsdirektör på Arla Foods juicedivision Rynkeby.

Nu har han precis tillträtt sitt nya jobb, men hans nya kollegor vittnar om att han redan under våren varit inne och rört om med sprudlande energi.

–      Jag har försökt att lära mig så mycket som möjligt, det klart att det är en hel del i ett bolag som har 100 000 passagerare om dagen, säger Thomas Silbersky.

Han har medvind i starten genom fina mobilsiffror som visar att SJ är på rätt väg i sina digitaliseringsambitioner. Ett rejält rekord för mobilsajten slogs  under den stora resemånaden juli med en biljettförsäljning via mobilen på 10 miljoner kronor. Trafikökningen har varit markant och fördubblats varje månad den senaste tiden. I juli då man sålde 40 000 biljetter mobilt hade mobilsajten 500 000 unika besökare.

–      Det är fantastiskt. Att det skulle växa så fort hade jag inte trott, säger Thomas Silbersky.

Ett av hans mest prioriterade områden är just digitaliseringen – överflyttningen från det manuella, framförallt till mobilen. Biljettköp via mobilen sparar kostnader för SJ, underlättar för kunderna och tar bolaget med alla dess gamla varumärkesvärden in i framtiden.

De som inte är så digitalt bevandrade ska SJ försöka hjälpa över genom att vara så pedagogiska som möjligt och göra tjänsterna så enkla som det bara går.

På det digitala planet kan man göra många vinster, inte bara genom biljettförsäljning utan även genom att öka kundnöjdheten.

SJ har tampats med ett uselt rykte som man nu ska försöka få bort på allvar. Thomas Silbersky talar om att vara mycket närmare kunderna.

–      Jag säger så här: Vi kör inte tåg – vi kör kunder. Det är en stor skillnad och en intressant kulturresa att få vara med om.  Vi måste lära oss fårstå kundernas behov  här och nu, 2013. Vi ska vara ute hos kunderna, tillgodose deras behov och vilka produkter och tjänster de efterfrågar. Mobilen är ett viktigt verktyg i det arbetet, man kan planera hela sin resa mobilt. Vi säljer fler biljetter digitalt än manuellt – det ska vara enkelt snabbt och effektivt.  Du ska kunna ändra dina planer när du är på tåget och boka om dina biljetter där via mobilen, exempelvis.

Thomas Silbersky ser SJ som en "nationalklenod" utifrån ett varumärkesperspektiv. Inte bara ett spännande varumärke utan också med en produkt som är mycket viktig för kunderna.

–      Oerhört många har åsikter om SJ. Och det tycker jag är positivt. Bolaget har inte alltid levererat som förväntat och kunderna har rätt att ställa höga krav på oss.

–      Jag räddar ofta middagskonversationerna genom att berätta att jag jobbar på SJ. Då går folk igång.

Hans pappa Leif är en trogen tågresenär och sonen får höra direkt om toppadvokaten kommer försent på grund av SJ till rättegångarna eller möten med klienterna.

Thomas Silbersky är övertygad om att SJ:s profil kommer att bli bättre och påpekar att man har fått fin respons för dialogen med kunderna i sociala medier – och den ska bli ännu bättre, lovar han.

Han är nöjd med reklamen som görs för SJ i dag. Reklambyrån är King och det samarbetet har  Thomas Silbersky inga planer på att bryta.

–      Men det vi måste bli bättre på är att göra riktade kampanjer till allt från ungdomar till äldre och vissa aktuella event.

Slutligen, hur har det präglat dig i ditt yrkesliv att ha Leif Silbersky som far?
– Jag har en pappa som råkar vara en otroligt duktig advokat. Men det är ju min enda pappa och jag har inget att jämföra med. Det klart att man präglas mycket av sina föräldrar, men jag kan inte hitta något specifikt. Jag valde inte den juridiska banan, jag är jättenöjd över den väg jag själv har valt.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.