Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

”Vi märker att vi har folket med oss”

Publicerad: 30 september 2013, 09:24

Lidls kommunikationschef Caroline Forsshéll.

Foto: Pressbild.

Lidls kommunikationschef, Caroline Forsshéll, har arbetat med Ingo under hela sin tid hos matkoncernen – fem år. Lidl har försökt att få svenska folket att förstå hur det går att kombinera hög kvalitet med lågt pris under en längre tid. Lidls popup-restaurang Dill signalerar nu startskottet för ett helt nytt koncept.


Ämnen i artikeln:

LidlDillIngo

Svenskarna öser lovord över initiativet med popup-restaurangen Dill.

Besökarna har kunnat köpa en niorätters måltid för 495 kronor utan att veta att stjärnkocken Michael Wignall använder mat från Lidl.

Restaurangen öppnade den 13 september och stänger på fredag. Sedan är det dags för nya tag.
– Vi har jobbat stenhårt med det här så just nu är alla trötta och vill sova en stund, haha, säger Lidls kommunikationschef Caroline Forsshéll.

Lidl har tidigare kommunicerat att man exempelvis har effektiva logistiksystem och stordriftsfördelar, vilket gör att man kan pressa priset på matvaror med hög kvalitet.

Varför verkar det vara så svårt att få svenska folket att tycka att Lidl håller bra kvalitet?
– Det är väl just för att lågt pris och hög kvalitet inte riktigt går att få ihop, säger Caroline Forsshéll.

Dill är nu startskottet för ett helt nytt kommunikationskoncept för Lidl.

Lidl har haft många reklamfilmer som har gått ut på att en kille förklarar hur man kan ha så låga priser, men ändå hög kvalitet på maten.

Nu slutar Lidl med det upplägget.
– Det är en sak att vi säger det, men nu handlar det mer om att bevisa att så är fallet. Så det är ett helt nytt grepp, säger Caroline Forsshell.

Vad blir nästa steg i det nya konceptet?
– Det får vi se i framtiden, säger Caroline Forsshell.

Hur ser du egentligen på Dill-kampanjen?
– Jag är jättenöjd med kampanjen och allt det fina jobb som teamet har gjort. Vi märker också att vi har folket med oss på med tanke på de positiva reaktionerna, säger Caroline Forsshell.

Lidl har ingen centralstyrning av sin kommunikation utan kampanjerna planeras utifrån de olika lokala marknaderna där bolaget verkar.

– Jag har fått positiv respons över Dill-kampanjen från centralt håll, säger Caroline Forsshell.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

LidlDillIngo

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.