Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

”Vi måste rekrytera”

Publicerad: 4 maj 2012, 14:05

Carl Wåreus, vd på DDB.

Foto: Jonas Eltes

DDB Stockholm vinner – som väntat – storuppdraget för Electrolux. Uppdraget är värderas till runt 30 miljoner kronor i årlig byråintäkt, och byrån måste nu förstora kostymen. – Det känns grymt kul, säger Carl Wåreus, vd på DDB Stockholm.


Ämnen i artikeln:

Carl WåreusLowe BrindforsDDBElectrolux

Uppdraget för Electrolux gäller marknadskommunikationen inom vitvaror, dammsugare och små hushållsapparater i Europa. Tidigare hade Lowe Brindfors uppdraget, men valde att inte ställa upp i pitchen. De byråer som slogs om 30-miljonerskontot var DDB, BBDO, McCann och Lowe London, och det var alltså de förstnämnda som drog det längsta strået.
– Vi fick reda på det i veckan. Det hela har gått ganska fort säger Carl Wåreus.  

Har ni hört något om varför de valde er?
– Det vi har hört är att vi hade en väldigt bra träffbild i insikterna kring deras konsumenter och att översätta den till det kreativa. Fokus har legat på uttryckssättet i det kreativa, säger han.

Vad betyder det här för byrån?
– Det är ett väldigt stort uppdrag, så vi måste rekrytera. Det blir minst 10 personer.  

Resume.se har tidigare rapporterat att DDB låg mycket bra till att vinna Electrolux-uppdraget efter Lowe Brindfors. I fjol, när den nya globala marknadsdirektören MaryKay Kopf tillträdde, frågade Resumé om nästa steg blir att flytta hela Electroluxuppdraget från Lowe-nätverket till DDB. Svaret blev:
– Det är för tidigt att diskutera. Jag måste acklimatisera mig till min nya yrkesroll.

Bakgrunden till spekulationerna byggde på att hon redan 2004 bytte ut Lowe mot DDB i sin tidigare roll som marknadsdirektör i Nordamerika. Och när hon fick frågan om vilka byråer som bolaget skulle samarbeta med framöver levererades inget försvarstal för den dåvarande uppställningen.
– Jag är osäker på vilka samarbetspartner vi kommer att han globalt sett. I Nordamerika samarbetar vi med DBB och Weber Shandwick, sa hon.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.