Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

”Vi måste våga vara pretentiösa, galna och nyskapande”

Publicerad: 15 oktober 2012, 14:01

Johan Tappert.

Foto: Folke Film.

Inför Roygalan nästa vecka har Resumé frågat några av branschens bästa reklamfilmskreatörer om vad de tycker om svensk reklamfilm. Först ut är Johan Tappert, regissör på Folke Film.


Ämnen i artikeln:

Roygalan

Den 24 oktober anordnas Roygalan på Chinateatern i Stockholm. Reklamfilmsgalan firar tio år i år och därför frågade Resumé några reklamfilmskreatörer om tillståndet för svensk reklamfilm.

Först ut är Johan Tappert, regissör på Folke Film.

Vilken reklamfilm är din favorit bland de senaste tio årens Roy-vinnare?

– Jag tycker att förra årets vinnare för Systembolaget är mycket bra (red. anm. se filmen längst ner i artikeln).  Blir berörd varje gång jag ser den. Lysande äkta och ärligt  skådespeleri, grym  idé och bra manus. Älskar att pappan säger ”Älskar  dig” till sin dotter när hon lämnar honom. Mycket fint.

Vilka är dina absoluta favoriter någonsin bland alla svenska reklamfilmer?
– Har många favoriter.  Jag gillar Roy Anderssons reklamfilmer för  Trygg-Hansa och Lotto. Tidlösa med makalös timing och komik. Filmer med  idéer som är enkla, tydliga och fantastiskt väl genomförda. Kommersiella  konstverk. Jag tycker också att Traktors tidiga filmer för H&M,  Volvo och OLW ostbågar är klassiker. Bland mer nutida filmer gillar jag  speciellt filmerna för Riksgälden och IQ.

Hur tycker du att svensk reklamfilm har utvecklats de senaste tio åren?
– Vi gör fortfarande mycket kvalitativ och rolig reklamfilm. Möjligen görs  det fler filmer idag än för tio år sedan som ska fungera på andra  marknader än den svenska, vilket ofta leder till alltför många  kompromisser. Visuella vinjettfilmer fanns det inte så mycket av för tio  år sedan.

Vad funkar bra med svensk reklamfilm?
– När den funkar som bäst lyckas den beröra, ifrågasätta fördomar och  överraska. Den funkar bra när den refererar till det typiskt svenska.  Som Thailandsemestrar, fredagsmys eller vår rädsla för konflikter. Jag  tycker svensk reklamfilm generellt sett håller en hög nivå och bredden  imponerar.

Vad behöver förbättras?
– Vi måste våga ta ut svängarna och göra fler filmer som sticker ut. Vi  har blivit mer rädda för att misslyckas och därmed har modet att våga  sticka ut minskat. Om vi ser tillbaka till tidigare vinnare i Roygalan  så har det alltid varit filmer som vågat gå hela vägen som tagit hem  första priset. För att förbättras borde vi våga mer. Våga vara  pretentiösa, galna och nyskapande.

Vad är ditt starkaste Roygala-minne?
– När jag somnade i trapphuset på väg hem från Roygalan. Skulle bara vila lite på fjärde trappsteget.

Linus Fremin

Ämnen i artikeln:

Roygalan

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.