Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

”Vi önskar oss en större bredd på regissörer med en unik stil”

Publicerad: 24 oktober 2012, 14:41

Alexander Blidner, Lina Strandäng och Åsa Hammar.

Inför Roygalan ikväll har Resumé frågat några av branschens bästa reklamfilmskreatörer om vad de tycker om svensk reklamfilm. Sist ut är byråproducenterna på Forsman & Bodenfors i Göteborg: Alexander Blidner, Lina Strandäng och Åsa Hammar.


Ämnen i artikeln:

Roygalan

Ikväll anordnas Roygalan på Chinateatern i Stockholm. Reklamfilmsgalan  firar tio år i år och därför frågade Resumé några reklamfilmskreatörer  om tillståndet för svensk reklamfilm.

Sist ut är  byråproducenterna på Forsman & Bodenfors i Göteborg: Alexander Blidner, Lina  Strandäng och Åsa Hammar.

Vilken reklamfilm är er favorit bland de senaste tio årens Roy-vinnare?
– Nu pratar vi om oss själva men IQ-filmerna är starka, det finns  igenkänning och man får sig en funderare. Vi vet att det är komplexa  produktioner gjorda med en lägre budget och man kan se en enorm insats i  resultatet.

Vilka är era absoluta favoriter någonsin bland alla svenska reklamfilmer?
– Adam Bergs  "Carousel" väljer vi att tolka som svensk... (se filmen nedan). Väldigt  finurlig och tekniskt avancerad. I övrigt är det lätt att tycka om  sådant som är underhållande. Iprenmannen, så knäppt och roligt samtidigt  som det var så nära produkten. Man tänkte "vad har de hittat på nu då?"  när nästa film kom. Riksgälden och Poolias felrekryteringar - också  jättebra!

Hur tycker ni att svensk reklamfilm har utvecklats de senaste tio åren?
– Vi vågar testa mer och experimenterar med samspel mellan digitalt och  traditionell tv och andra plattformar. Kreatörerna kommer med idéer som  utmanar hela processen vilket är spännande. Vi går mer mot långsiktiga  projekt där också samarbetet med produktionsbolagen lever vidare med  konceptet. När det gäller de traditionella reklamfilmerna man ser på tv  känns det som att det stagnerat lite, det finns några toppar men  generellt är det på det digitala området man ser riktigt intressanta  saker från Sverige nu för tiden. Här är ju rörligt innehåll en stor del  av det självfallet men ändå.

Vad funkar bra med svensk reklamfilm?
– Vi jobbar tillsammans! Vi har ett bra samarbete mellan oss och  produktionsbolagen med en informell och öppen process. Det finns kunskap  och erfarenhet hos de svenska produktionsbolagen som är ovärderlig. Som  byrå och slutkund kliver man in med höga krav och förväntningar.  Producenter och regissörer förädlar och stärker idén med en stor  lojalitet mot uppdraget. Sedan är det kul att det senaste året har det  gjorts några riktigt bra filmer med starka idéer och bra  utförande, bland annat Traktors filmer för Poolia (igen) och Comhem,  Kouthooftds Lotto-film och våra magfilmer för Apoteket för att nämna  några.

Vad behöver förbättras?
– Vi uppskattar verkligen det arbete som produktionsbolagen får lägga  ned för att möta tajta tidplaner. Det är ofta en extrem tidspress av  olika anledningar och det är ett problem som startar delvis hos oss. Men  man skulle vilja öka ledtiderna, det ger en synlig effekt på  slutresultatet. Vi önskar oss en större bredd på regissörer med en unik  stil, samtidigt som produktionsbolagen drömmer om djärvare idéer. Vi  tror att båda delarna behövs för att ta ett större kliv framåt.

Vad är ert starkaste Roygala-minne?
– Det var roligt när Peter Apelgren höll i det något år. Då var det göteborgskt och gött.

Linus Fremin

Ämnen i artikeln:

Roygalan

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.