Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

"Vi överlevde åtta vd:ar och nio marknadsdirektörer"

Publicerad: 19 mars 2008, 12:44

Ett av de längsta samarbetena i Reklamsverige är över. Efter fjorton år har Coop sagt upp samarbetet med reklambyrån Lowe Brindfors.


Lowe Brindfors vd Björn Larsson. Foto: Stefan Borgius

– Coop har genomgått stora förändringar och har nu en helt ny ledningsgrupp. Men vi överlevde åtta vd:ar och nio marknadsdirektörer, säger Björn Larsson, vd på Lowe Brindfors.

Samarbetet mellan Coop och Lowe Brindfors har belönats med både guldägg och 100-Wattare.
– Vi har gjort väldigt mycket bra reklam för Coop. De har haft vår bästa arbetsgrupp med Calle dos Santos, Olle och Tove Langseth.

Lowe Brindfors släpper loss burhönsen i en prisbelönt kampanj.

Hur stor kund är Coop?
– Det har gått upp och ner. När det nya varumärket sjösattes var de den största kunden på byrån. Nu är det mycket jobb när det är lanseringar, men det sysselsätter inte mer än en arbetsgrupp.

Innebär det att ni måste göra några neddragningar?

– Det är inte så vi jobbar. Vi har annat jobb för arbetsgruppen med nya kunder som Skanska, Marbodal och SPP. Dessutom växer uppdraget för Electrolux. Vi har aldrig sagt upp någon. Däremot behåller man bara sina kreatörer så länge man förtjänar det.

Är arbetet helt avslutat?

– Nej, vi fortsätter fram till sommaren och avgår med flaggan i topp. Coop har däremot börjat leta efter en ny byrå.

Och ni börjar leta efter en ny kund inom dagligvaruhandeln?

– Självklart. Gärna något med private labels. Vi har tillsammans med Coop satt varumärkena Signum, Änglamark och Blå-Vitt.

Vad blir det för ägg i påsk?
– Det blir ägg från frigående höns. Vi var ju med och släppte ut dem en gång i tiden.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.