Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

”Vi ses inte längre som ett wild-card”

Publicerad: 26 Augusti 2013, 11:02

Volontaires jublande Cannes-delegation i fjol.

Foto: Fredrik Hazén.

Volontaire är inne på sitt femte år och räknar med en liknande procentuell ökning under 2013 som under 2012 – byrån från en nettoomsättning på nära 13 miljoner kronor under 2011 till 14,3 miljoner kronor. Finansnettot ökade från cirka 100 000 kronor till nära 600 000 kronor under samma period.


Ämnen i artikeln:

Volontaire

Kreativa byrån Volontaire arbetar med Löfbergs, Kommunal och Brämhults.

Byrån har dock fått in tre nya kunder på sistone, men vilka det är kan man inte gå ut med ännu:
–  Den positiva trenden fortsätter efter Curators of Sweden-projektet. Vi  får fler kunder, större uppdrag och bättre resultat, säger Klaus Hahn,  operativ chef på Volontaire.

Volontaire fick enorm uppmärksam med  sitt Curators of Sweden-projekt där en medborgare får låna  @Sweden-kontot under en vecka i taget.
– För en liten byrå som oss är  det viktigt att vi kan bocka av kreativitetsrutan. Och det kan vi  verkligen efter framgångarna med Curators of Sweden, säger Klaus Hahn.

Han  menar att Volontaire tidigare sågs som ett wild-card som plockades in  vid olika pitcher, men att köparen oftast valde ett mer säkert kort:
–  Vi har haft ganska mycket strålkastarljus på oss och hävdat att vi stod  det för det nya. Curators of Sweden är nu Sveriges mest belönade  kampanj där vi har vunnit priser över så gott som samtliga discipliner.  Det var också något vi sade reda från början att vi skulle göra, säger Klaus  Hahn.

Han menar att framgångarna gör att de potentiella kunderna  sitter rätare i stolen vid pitcherna – Volontarie har även rönt stora  framgångar i Almedalen med sin kampanj där Kommunals ordförande byter  kön.  

Byrån har dock inte nått upp till lika stora framgångar med den kampanjen som med Curators of Sweden.
– En Curators of Sweden-idé kläcker man ju inte varje år precis, men förhoppningsvis vartannat år, säger Klaus Hahn.

Byrån ökade sin nettoomsättning från cirka 13 miljoner kronor under 2011 till 14,3 miljoner kronor under 2012.

Volontaire  ökade också sitt resultat efter finansiella poster, finansnetto, från  strax under 100 000 kronor till cirka 600 000 kronor under motsvarande  period.

Klaus Hahn vill inte ge några prognoser för 2013 annat än att  han räknar med samma procentuella utveckling för finansnettot som förra  året:
– Vi ökade våra intäkter med 30 procent det året och vi satsar på att göra samma sak igen, säger Klaus Hahn.

Vem kläcker era idéer är det du eller?
–  Haha, jag är projektledare. Vi lyfter aldrig fram enskilda personer,  utan det är kollektivet som kommer med idéerna, säger Klaus Hahn.

Curators of Sweden är nu inne på sin 89:e vecka.:
– Interaktionen med kontot befinner sig på samma höga nivå som tidigare, säger Klaus Hahn.

Karl-Johan Byttner


Ämnen i artikeln:

Volontaire

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.