Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

”Vi ska satsa ännu mer på digital kommunikation”

Publicerad: 9 maj 2012, 12:13

Tina Rolén.

Foto: Adidas.

Som Resume.se berättade tidigare i dag är Tina Rolén ny nordisk marknadsdirektör för Adidas. Tidigare har sportjätten haft två separata marknadsavdelningar för sport respektive mode – nu integreras delarna. – Det känns naturligt, säger Tina Rolén till Resume.se.


Ämnen i artikeln:

Adidas

Tina Rolén kommer att leda 35 personer i Norden i en helt ny organisation där alltså sport- och modedelen slås samman.

– Sedan 2011 går vi yngre och vill kommunicera hela varumärket. Därför känns det naturligt att vi integrerar de här två delarna till en avdelning, säger Tina Rolén.

Hon kom in på Adidas som projektledare 2005 och blev sedan pr-chef för att därefter avancera ytterligare till en rad tunga chefsposter på marknadssidan. På meritlistan finns även jobbet som pr-chef på Nike och tjänsten som nordisk informationschef på Canal Plus.

Nu ska hon leda den nya organisationen som får en rivstart i och med det saftiga sportåret 2012 med både fotbolls-EM och OS. Det handlar om att att satsa ännu mer på digital kommunikation och driva försäljningen hårdare i butik.

2011 lanserade Adidas konceptet "All In" 2011. Det är den första satsningen där lifestyle möter sport, alltså bland annat i syfte att nå en yngre målgrupp. All in ökade köpintentionen i målgruppen med 10 % i Sverige. All in-konceptet fortsätter 2012 med flertalet kampanjer, bland annat i samarbete med UEFA (fotbolls-EM) och OS i London. Adidas är partner till båda evenemangen.

Tina Rolén är nöjd med de byråsamarbeten som finns i dag – mediebyrån Carat, pr-byrån Jung och den digitala byrån TVC.

– De behåller vi. Sedan kan det inte uteslutas att vi ser över byråsamarbetena längre fram.

Adidas jobbar sedan en tid tillbaka inte bara med sportstjärnor som affischnamn. Även andra kändisar har knytits till bolaget, som exempelvis Kate Perry och svenska dj-duon Rebecca & Fiona.

Adidas omsatte ca 1,1 miljarder kronor i Sverige 2011 vilket var en tillväxt på 10 procent jämfört med året innan.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

Adidas

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.