Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag04.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

”Vi tänker vinna valet”

Publicerad: 20 December 2013, 12:31

Klara Eide, partner på M&C Saatchi.

M&C Saatchi är Alliansens byrå inför riksdagsvalet nästa år. Byråns strategichef Klara Eide är optimistisk trots att opinionsläget är dystert för kundens del just nu. – Vi tänker vinna valet, säger hon.


Ämnen i artikeln:

M&C SaatchiAlliansenKlara Eide

Igår blev det officiellt – M&C Saatchi är byrån som ska hjälpa Alliansen inför valet nästa år. Klara Eide förklarar att deras filosofi "Brutal simplicity of thought" var avgörande till deras fördel i pitchen.
– De valde oss på vår filosofi och vår entusiasm. Vi ska bidra genom fantastisk, enkel och nyskapande kommunikation, säger hon.

M&C Saatchi som drog igång verksamheten för knappt ett år sedan har inte arbetat med politiska uppdrag tidigare.  
– Men alla i teamet är insatta i politik och tycker att det är intressant. Särskilt ur ett kommunikativt perspektiv.

Vissa byråer har som policy att inte arbeta med politiska uppdrag. Hur ser ni på det?
– Vi tycker att Alliansen är okej att jobba med, men samtidigt får man på byrån välja om man vill jobba med det här uppdraget eller inte.

Skulle ni ha kunnat arbeta med oppositionen?
– Det vill jag inte svara på, men vi är väldigt entusiastiska och ingen har satt sig emot det här.

Hur stort blir uppdraget för er del?
– Jag kan inte säga hur stort det är ekonomiskt, men det kommer att kräva ganska mycket engagemang av oss. Det är mycket som ska göras fram till 14 september nästa år.

I opinionsmätningarna ligger Alliansen pyrt till i dagsläget. Men Klara Eide har full tilltro till att läget kommer vändas.
– Det politiska vill jag inte uttala mig om nu. Men de har varit väldigt bra på att vända opinionen förr. De har en väldigt bra plattform och mycket bevis på att de det gör är bra. Framför allt har de ett fantastiskt och professionellt team. Det finns en god grund för att vända vinden.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.