Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag12.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

"Vi uppfyller visst kampanjmålen"

Publicerad: 17 Januari 2011, 15:09

Under dagen har nyheten om Försvarets rekryteringsproblem snurrat i flera medier. Nu går marknadschef Fredrik Svahn ut till reklamkampanjernas försvar: – Vi har uppfyllt målen för höstens kampanj, säger han.


Ämnen i artikeln:

DDBFörsvaretFredrik Svahn

Fredrik Svahn, Försvaret. Foto: Pressbild.

Enligt honom består rapporteringen av rekryteringsproblemen på    en sammanblandning av olika anställningsformer: fast anställda och tidvis tjänstgörande. Den största grupp Försvaret vill anställa är tidvis tjänstgörande.

– Problemet är bara att den anställningsformen inte finns idag, säger Fredrik Svahn till resume.se.

Den rekryteringen drar igång nästa år när anställningsformen ska vara färdigreglerad.

Därför koncentrerar sig Försvaret på de fast anställda. Som inte är fast anställda i ordets vanliga bemärkelse, utan anställda för   max åtta år framöver, med en sedvanlig, ömsesidigt uppsägning   på tre månader.

– Detta är ett ingångsyrke och på ett sådant stannar man kanske inte så länge i alla fall, säger Fredrik Svahn.

För heltidsanställda sjömän och soldater, vilket höstens kampanj riktat dig mot, har Försvaret, enligt Svahn, haft som mål att få 1000 personer till den grundläggande   militära utbildning som startar idag.

– Det har vi gjort. Vi har väl uppfyllt det målet.

Enligt Svahn hade Försvaret 6000 sökande och efter att 2500 personer mönstrat antogs 1000 till utbildningen som på 3 månader ska göra deltagarna till sjömän och soldater i Försvarets tjänst.

– För den anställningsformen ska vi fortsätta att göra kampanjer och aktiviteter. Under 2011 ska vi rekrytera 3000 heltidsanställda. Nu i början kommer vi att anställa fler personer på fast basis för att senare fasa över till den andra anställningsformen.

Dessa ska rekryteras till totalt fyra kurser i den grundläggande   militära utbildningen under året.

– Vi lanserar en kampanj i april till den kurs som börjar i augusti, säger Svahn.

Ulrika Fjällborg

Ämnen i artikeln:

DDBFörsvaretFredrik Svahn

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.