Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 25 maj 2020, 09:47
Resebolaget TUI är inte tillräckligt specifika gällande hur mycket de klimatkompenserar, det anser Reklamombudsmannens opinionsnämnd som fäller bolaget för vilseledande marknadsföring.
Ämnen i artikeln:
TUIResebolaget TUI:s reklamfilm ”Nu tar vi nästa steg för positiv turism” fälls av Reklamombudsmannens opinionsnämnd, RON, som anser att bolaget inte på ett tillräckligt exakt sätt styrker de miljöpåståenden som görs i filmen.
I reklamfilmen ställs den retoriska frågan om huruvida ett resebolag ens vågar prata om miljöfrågor, en fråga som kort därefter får sitt svar: ”Vi vågar”. Reklamfilmen handlar vidare om hur TUI klimatkompenserar för sin verksamhets utsläpp och att de som bolag inte tror på att skambelägga eller att vår reslust ska minska.
Men trots att TUI på sin hemsida skriver mer exakt om hur de klimatkompenserar anser alltså RON att de inte varit tillräckligt specifika. På sajten skriver TUI att det är svårt att beräkna alla sina utsläpp som sker under ett år och att de därför inte vet hur stor andel som kompenserats. Nämnden tycker därför att det inte går att styrka påståendet om klimatkompensation, ett argument som antas ha stor påverkan på köpbeslut och därför har extra höga krav på sig vad gäller vederhäftighet.
Reklamfilmen är framtagen av TUI:s inhouseavdelning.
Det senaste året har en mängd bolag fällts för bristande bevisföring när det kommer till miljöpåståenden, läs mer om några av fallen här.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Ämnen i artikeln:
TUI