Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

”Vi vågar prata om klimatet” – TUI fälls i RON

Publicerad: 25 Maj 2020, 09:47

Resebolaget TUI är inte tillräckligt specifika gällande hur mycket de klimatkompenserar, det anser Reklamombudsmannens opinionsnämnd som fäller bolaget för vilseledande marknadsföring.


Ämnen i artikeln:

TUI

Resebolaget TUI:s reklamfilm ”Nu tar vi nästa steg för positiv turism” fälls av Reklamombudsmannens opinionsnämnd, RON, som anser att bolaget inte på ett tillräckligt exakt sätt styrker de miljöpåståenden som görs i filmen.

I reklamfilmen ställs den retoriska frågan om huruvida ett resebolag ens vågar prata om miljöfrågor, en fråga som kort därefter får sitt svar: ”Vi vågar”. Reklamfilmen handlar vidare om hur TUI klimatkompenserar för sin verksamhets utsläpp och att de som bolag inte tror på att skambelägga eller att vår reslust ska minska. 

Men trots att TUI på sin hemsida skriver mer exakt om hur de klimatkompenserar anser alltså RON att de inte varit tillräckligt specifika. På sajten skriver TUI att det är svårt att beräkna alla sina utsläpp som sker under ett år och att de därför inte vet hur stor andel som kompenserats. Nämnden tycker därför att det inte går att styrka påståendet om klimatkompensation, ett argument som antas ha stor påverkan på köpbeslut och därför har extra höga krav på sig vad gäller vederhäftighet.

Reklamfilmen är framtagen av TUI:s inhouseavdelning.

Det senaste året har en mängd bolag fällts för bristande bevisföring när det kommer till miljöpåståenden, läs mer om några av fallen här.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

TUI

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.