Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag11.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

”Vi var inte överens om strategin”

Publicerad: 27 Februari 2012, 11:03

SCP:s avgående vd Ulf Nilsson om avhoppet – har inga "hard feelings."

Idag, måndag, kunde Resume.se berätta att SCP:s vd Ulf Nilsson lämnar byrån med omedelbar verkan. Nu berättar han om avhoppet. – Styrelsen och jag är inte överens om strategin, tempot och sättet att genomföra den och då blir det definitivt naturligt att man lämnar sitt uppdrag, säger Ulf Nilsson.


Ämnen i artikeln:

GreyUlf NilssonWPP

Ulf Nilsson tillträdde som ny vd för SCP den 1 mars förra året.

Han ångrar inte sin tid, utan menar att det har varit ett mycket intressant och spännande år:
– Vi har exempelvis fått in ett antal nya kunder och byrån blev nominerad i årets byrå, säger Ulf Nilsson.

Nya kunder är exempelvis Göteborg & Co, Göteborgs Universitet, kommunala reningsverket Gryab och Göteborgs Stadsmuseum.

Då SCP ingår i Grey, som i sin tur ingår i nätverket WPP, särredovisar man inte byråns siffror. Men Ulf Nilsson ger ändå en hint om hur det har gått:
– Jag har inte fått någon kritik över vår tillväxt, säger han.

Du nämner att du och styrelsen har olika uppfattning om tempot? Vad består detta i?
–  Som jag nämnde tidigare så är styrelsen och jag inte överens om  strategin, tempot och genomförandet. Det är det enda jag kan säga, säger  Ulf Nilsson.

Då Ulf Nilsson gick in på SCP hade byrån 60-talet  anställda, men efter att ha fått minskade volymer hos Volvo Cars väntar  rejäla nedskärningar:
– Hur stora nedskärningar vi talar om får du ta med SCP, säger Ulf Nilsson.

Hur ser du på ert uppsägningsprogram?
–  Det är alltid vd:s uppgift att se till att byrån har rätt staffing och  att belägga den med tillräckligt med uppdrag, säger Ulf Nilsson.

Han vill inte kommentera frågan om han har gått för hårt fram bland de anställda.

Hur ser du på att bilbroschyrsuppdraget hos Volvo Cars har minskat?
–  Om en stor kund väljer att allokera om tankar och sin organisation är  det viktigast för byrån att behålla relationen till kunden. Den har vi  behållt, säger Ulf Nilsson.

Ni har olika uppfattning om strategin. Vad består detta i?
– Jag förstår frågan, men jag tycker att ett företags strategi måste stanna inom företaget, säger Ulf Nilsson.

Han  har inte klart med vad han ska göra härnäst, men uppger att han har ett  antal alternativa planer att ta ställning till. Han är också nöjd med  sin tid på byrån:
– Det är inga hard feelings från mig, säger Ulf Nilsson.

Men du har tidigare sålt byråer och liknande. Jag gissar att det inte går någon nöd på dig?
– Mitt paket är konfidentiellt,  men jag är inte missnöjd, säger Ulf Nilsson.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

GreyUlf NilssonWPP

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.