Reklam
"Vi vet lika lite som alla andra"
Publicerad: 16 februari 2009, 12:13
Byråns viktigaste kund sedan 15 år tillbaka.
I morgon avgörs Saabs framtid hos ägaren amerikanska GM.
– Vi vet lika mycket och lika lite som alla andra just nu, säger Björn Larsson, vd för Lowe Brindfors.
PW
Peter Willebrand
GM ska för kongressen i morgon presentera sin framtidslösning som innebär att man undviker konkurs samtidigt som man begär statligt stöd.
Bolaget förhandlar även med svenska staten om stödpengar till Saab.
De flesta rapporter från amerikanska medier pekar på att GM gör en så kallad chapter 11, ansöker om ett slags konkursskydd mot att alla ”sjuka” delar dumpas i ett nytt bolag som i praktiken fungerar som en mellanstation mot konkurs, avveckling eller försäljning.
Det flesta bedömare tror att Saab kommer att hamn i det mindre smickrande sällskapet.
Saab är också en av den svenska reklambranschen viktigaste kunder, både till omfattning och kreativ inriktning.
Ett beslut som i praktiken innebär att Saab är konkursmässigt, skulle med all sannolikt även sätta bolagets kommunikationsstrategi i ett nytt läge.
Biltillverkaren har varit Lowe Brindfors största kund de senaste 15 åren.
– Vi vet lika mycket och lika lite som alla andra just nu, säger Björn Larsson, vd för Lowe Brindfors.