Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

”Vi vill fortsätta jobba med Posten”

Publicerad: 1 december 2011, 09:30

Göran Åkestam.

Postens reklampitch som legat i dvala sedan 2009 dras inom kort igång. Vad Resumé erfar kommer den dansk- och svenskfusionerade Postjätten att bjuda in byråer till pitch i början av första kvartalet nästa år. – Jag vill inte ge några kommentarer i detta läge mer än att pitchen förbereds, säger Per Mossberg, kommunikationsdirektör på Posten.


Posten, en av Sveriges större reklamköpare har haft Åkestam Holst som huvudbyrå sedan nyåret 2005. Ett samarbete som resulterat i flera nationella och internationella utmärkelser. Kampanjen Stefan the swopper, 2009, där figuren Stefan bytte bort allt han ägde på en månad för att lyfta fram Postens pakettjänst, vann både Guldägg och Cannes guld.

Men nu får alltså Åkestam Holst konkurrens om uppdraget när den dansk och svenskfusionerade Posten snart går ut i pitch. Uppdraget värderas till 20 miljoner årligen. Redan 2009 var Posten på väg att gå ut i pitch, men fusionen drog ut på tiden. Uppdraget gäller nu både Sverige och Danmark. I Danmark har byrån Bates uppdraget.

I Sverige har alltså Åkestam Holst, med bland annat kreatörsteamet Olle Mattson och Calle Lewenhaupt inkopplade. Webbyrå i många av kampanjerna har varit Froms Stockholm with love och It´s Showtime.

Men, på Posten vill man inte kommentera närmare den stundande upphandlingen.

– Jag vill inte ge några kommentarer i detta läge mer än att pitchen förbereds, säger Per Mossberg, kommunikationsdirektör på Posten.

– Vi har inte bråttom, men ja, pitchen kommer att komma, och vi söker då en byrå för både den svenska och danska marknaden.

Posten är till stor del ett B2B-företag men bedöms främst efter hur man klarar samhällsuppdraget att ge hela svenska folket daglig postservice.

Konkurrensen har också på senare tid skärpts genom Bring Citymails ökade intåg på marknaden.

Enligt Sifo reklammätningar investerade Posten i Sverige 85 miljoner kronor i media, oadresserad direktreklam är den överlägset största posten, 29 miljoner.

Göran Åkestam, vd, Åkestam Holst.

Jag har fått uppgift om att Posten kommer att dra igång sin reklambyrå pitch i början av nästa år. Q1 2012.

– Då har vi inte samma uppgifter.

Kommer ni att vara med i pitchen?

– Vi lever under avtal med Postnord och har ett väldigt bra samarbete. Alla avtal går ju förr eller senare ut och då vill vi självklart väldigt gärna förlänga det. Med eller utan pitch.

Posten har sagt att de vill ha en reklambyrå för både Danmark och Sverige. Har ni kompetens även för den Danska marknaden?

– Framför allt har vi naturligtvis branschkompetens efter alla år med Posten. Danmark går att lösa på många olika sätt. Härifrån, därifrån eller i samarbete. Juridiken är ofta överskattad i de sammanhangen, vi har samarbetat med flera internationella byråer även om de inte har samma bolagsnamn eller nummer. I nätverkssammanhang uppstår ofta tvåfrontskrig, det är min erfarenhet.

Vad betyder Postenuppdraget för er? Både vad gäller ekonomiskt och kreationsmässigt?

– Postnord är förstås en stor och viktig uppdragsgivare. Vi har tillsammans gjort ett antal kommersiella kampanjer i absolut världsklass, framför allt de senaste åren. Det är fantastiskt att jobba med en uppdragsgivare i förändring som förstår att reklamen måste spegla de nya marknadsförutsättningarna.

Tero Marjamäki

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.