Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

”Vi vill se fler kvinnor som startar byråer”

Publicerad: 20 november 2013, 11:27

Jessica Bjurström, vd på Komm.

Männen stordominerar inte helt otippat löneligan för reklambranschen. Branschorganisationen Komm:s vd Jessica Bjurström vill se en förändring på ägarnivå. – Vi vill se fler kvinnor som blir företagare, som startar och äger byråer, det är helt naturligt att grundarna och ägarna har högre lön, säger hon.


Ämnen i artikeln:

Jessica BjurströmLöneligan 2013

Män, män, män – och några få kvinnor. Tittar man på Resumés färska löneliga, baserad på inkomst av tjänst för 2012, är mandominansen enorm.

Arga röster höjs i sociala medier över den könsmässigt snedvridna fördelningen i lönekuverten.

– Att män utgör en stor del ägargrupperna och ledningsgrupperna slår igenom i lönestatistiken. Det är i sig inget fel att driftiga män startar byråer men det syns också på lönelistorna. Exempelvis har produktionsledarna, där många är kvinnor låg lön.

Jessica Bjurström ser en skillnad mellan reklam- och pr-branschen.

– Det är stor skillnad på pr-byråer och kommunikationsbyråer inom reklam. Det är bättre balans på pr-byråerna, de har fler kvinnor i högre befattningar och upplever inte samma obalans som reklambranschen, säger Jessica Bjurström.

Om ägarstrukturerna förändras kommer det att påverka lönestatistiken positivt för kvinnors del.

– Vi vill se fler kvinnor som blir företagare, som startar och äger byråer, det kommer att göra stor skillnad.

På kreatörsnivå där det också förekommer stora löneskillnader kan det vara svårare att mäta prestation, poängterar Jessica Bjurström.

– Det är bra att ni och vi uppmärksammar problemen som finns, statistiken tydliggör skillnaderna och tvingar cheferna att motivera lönesättningen. Och kvinnorna får råg i ryggen inför löneförhandlingarna.

Jessica Bjurström ser ljus i mörkret. Hon menar att det har hänt mycket de senaste fem åren och att det ändå går åt rätt håll. Kvinnor tar för sig mer och byråerna har blivit mer observanta på orättvisorna.

– Det är ett väldigt diskuterat ämne och har hamnat på agendan på ett helt annat sätt.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.