Reklam
”Vi vill se oss som ett Apple i vitvarubranschen”
Publicerad: 7 maj 2012, 08:26
Erik Zsiga, presschef på Elextrolux-koncernen.
Foto: Resumé.
I slutet av förra veckan stod det klart att DDB blir Elextrolux nya reklambyrå i Europa: – För oss är det centralt att knyta produktutvecklingen, designen och marknadsföringen närmare varandra på ett så tidigt stadium som möjligt. Vi vill se oss som ett Apple i vitvarubranschen, säger Erik Zsiga, presschef på Elextrolux-koncernen.
KB
Karl-Johan Byttner
Han började på Elextrolux för 3,5 år sedan. Vitvarujätten använde sig av Lowe Brindfors redan vid den tiden, men sedan i fredags är det alltså nya tider som gäller.
DDB har tagit över koncernens europeiska reklamkonto och Electrolux räknar med att storsatsa inför lanseringen av en rad nya produkter och modellserier.
Här ska Electrolux använda sig av en ny metod som kallas Innovationstriangeln.
Enkelt förklarat går den ut på att knyta R&D, Design och Marknadsföring närmare varandra redan på ett tidigt stadium.
Detta tar sig också uttryck i att bolaget har placerat den globala marknadschefen Mary Kay Kopf och den globala R&D-chefen och Design-chefen i koncernledningen.
Nytt är också att Electrolux har gått från att ha en person som har haft ett tudelat uppdrag som global informations- och marknadschef, Lars-Göran Johansson, till en renodlad global marknadschef i form av just Mary Kay Kopf:
– Det är första gången som vi har det på det viset. Men det passar bra nu när vi ska lansera köks- och tvättserien Inspiration Range, vilket är en av våra allra viktigaste lanseringar någonsin, säger Erik Zsiga.
Serien visades för första gången upp i samband med designmässan i Milano och enligt Erik Zsiga var alla kommande lanseringar ett ypperligt tillfälle att se över hur Electrolux kan marknadföra sig på allra bästa sätt på den europeiska marknaden.
Resume.se har tidigare berättat att DDB och Storåkers McCann hamnade i slutstriden, men koncernens presschef Erik Zsiga vill varken bekräfta eller dementera uppgifterna.
Han ser dock fram emot att börja jobba med DDB:
– Nu är det första jobbet gjort i och med att vi har valt reklambyrå, men nu återstår allt som ska göras och det är det stora jobbet, säger Erik Zsiga.
Han uppger samtidigt att Electrolux, precis som många andra företag, arbetar alltmer med sociala medier och pr-aktiviteter än regelrätt annonsering.
Här är ett mycket viktigt fokus att skapa känslan av ett gemensamt varumärke:
– Vi har tidigare haft en ganska stor och bred varumärkesportfölj eftersom vi växte mycket genom att köpa bolag under 1970- och 1980-talet, säger Erik Zsiga.
Electrolux har bland annat köpt på sig det tyska premium-märket AEG samt italienska massprodukterna Zanussi:
– För ett modernt konsumentföretag som Electrolux är det helt centralt att med hjälp av forskning & utveckling, FoU, god design och marknadsföring skapa såväl produkter som ett varumärke som konsumenterna uppskattar, säger Erik Zsiga.