Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

”Vi vill se oss som ett Apple i vitvarubranschen”

Publicerad: 7 maj 2012, 08:26

Erik Zsiga, presschef på Elextrolux-koncernen.

Foto: Resumé.

I slutet av förra veckan stod det klart att DDB blir Elextrolux nya reklambyrå i Europa: – För oss är det centralt att knyta produktutvecklingen, designen och marknadsföringen närmare varandra på ett så tidigt stadium som möjligt. Vi vill se oss som ett Apple i vitvarubranschen, säger Erik Zsiga, presschef på Elextrolux-koncernen.


Ämnen i artikeln:

Lowe BrindforsDDBElectrolux

Han började på Elextrolux för 3,5 år sedan. Vitvarujätten använde sig av Lowe Brindfors redan vid den tiden, men sedan i fredags är det alltså nya tider som gäller.

DDB  har tagit över koncernens europeiska reklamkonto och Electrolux räknar  med att storsatsa inför lanseringen av en rad nya produkter och  modellserier.

Här ska Electrolux använda sig av en ny metod som kallas Innovationstriangeln.

Enkelt förklarat går den ut på att knyta R&D, Design och Marknadsföring närmare varandra redan på ett tidigt stadium.

Detta  tar sig också uttryck i att bolaget har placerat den globala  marknadschefen Mary Kay Kopf och den globala R&D-chefen och  Design-chefen i koncernledningen.

Nytt är också att Electrolux har gått från att ha en person som har haft ett tudelat uppdrag som global  informations- och marknadschef, Lars-Göran Johansson, till en renodlad  global marknadschef i form av just Mary Kay Kopf:
– Det är första  gången som vi har det på det viset. Men det passar bra nu när vi ska  lansera köks- och tvättserien Inspiration Range, vilket är en av våra  allra viktigaste lanseringar någonsin, säger Erik Zsiga.

Serien  visades för första gången upp i samband med designmässan i Milano och  enligt Erik Zsiga var alla kommande lanseringar ett ypperligt tillfälle  att se över hur Electrolux kan marknadföra sig på allra bästa sätt på  den europeiska marknaden.

Resume.se har tidigare berättat att DDB  och Storåkers McCann hamnade i slutstriden, men koncernens presschef  Erik Zsiga vill varken bekräfta eller dementera uppgifterna.

Han ser dock fram emot att börja jobba med DDB:
–  Nu är det första jobbet gjort i och med att vi har valt reklambyrå, men  nu återstår allt som ska göras och det är det stora jobbet, säger Erik  Zsiga.

Han uppger samtidigt att Electrolux, precis som många andra  företag, arbetar alltmer med sociala medier och pr-aktiviteter än  regelrätt annonsering.

Här är ett mycket viktigt fokus att skapa känslan av ett gemensamt varumärke:
–  Vi har tidigare haft en ganska stor och bred varumärkesportfölj  eftersom vi växte mycket genom att köpa bolag under 1970- och  1980-talet, säger Erik Zsiga.

Electrolux har bland annat köpt på sig det tyska premium-märket AEG samt italienska massprodukterna Zanussi:
–  För ett modernt konsumentföretag som Electrolux är det helt centralt  att med hjälp av forskning & utveckling, FoU, god design och  marknadsföring skapa såväl produkter som ett varumärke som konsumenterna  uppskattar, säger Erik Zsiga.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Lowe BrindforsDDBElectrolux

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.