Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

”Vi visste att vi inte skulle klara sommaren”

Publicerad: 11 maj 2010, 16:09

Allt vände på två veckor. 2008 var på väg att bli Speak Marketings bästa år någonsin. Sedan slog problemen till på Volvo och biljätten stängde projekt för 16 miljoner. – Istället för att expandera fick vi börja avskeda folk. Vi återhämtade oss aldrig efter det, säger Mikael Palmgren vd på Speak Marketing.


Mikael Palmgren.

Som Resumé berättade igår har Speak Marketing ansökt om konkurs vid Göteborgs Tingsrätt. Totalt 36 anställda påverkas och företaget slutar på närmare 8 miljoner back.
– Vi har slutfört alla uppdrag och betalt våra underleverantörer så långt vi kunnat.  Det är inte någon riktigt brutal konkurs utan den är planerad. Vi visste att vi inte skulle klara sommaren, säger Mikael Palmgren.

Främsta orsaken var att det gick dåligt för största kunden fordonsindustrin, men också att Speak inte hängde med i utvecklingen.
– Vi var kvar i trycksakssidan och eventsidan. Vi moderniserades inte tillräckligt snabbt, säger Mikael Palmgren.

Ett ljus i mörkret är att de flesta anställda redan funnit nya jobb. Bland annat kommer sex gå till Citat och sex kommer följa med Mikael Palmgren till ett nytt bolag han kommer att starta.
– Jag är jätteglad att det gått så bra för de anställda. De är för kompetenta för att bara gå på gatan och inte ha något att göra, säger Mikael Palmgren.

Ove Gustafsson

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.