Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag31.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Viaplay ska stärka sitt varumärke med nytt koncept från Forsman & Bodenfors

Publicerad: 31 Maj 2019, 08:58

Ur Forsman & Bodenfors första reklamfilm för Viaplay – se filmen nedan.

I vintras vann Forsman & Bodenfors Viaplays byråpitch. Det första resultatet av samarbetet är ett helt nytt kommunikationskoncept som syftar till att stärka Viaplays position i Norden.


Ämnen i artikeln:

ReklamForsman & BodenforsViaplay

NENT Groups nordiska streamingtjänst Viaplay har tidigare mestadels kommunicerat kring vilket innehåll som finns på tjänsten, och inte kring Viaplay som varumärke. Det kommer det dock att bli ändring på genom ett nytt kommunikationskoncept som är framtaget tillsammans med Forsman & Bodenfors.

Kampanjen, som går under taglinen "There is always another...." är den första som lanseras i samarbetet mellan Viaplay och Forsman & Bodenfors som inleddes i vintras. Med det nya konceptet vill man stärka Viaplays position på de fyra marknaderna Sverige, Norge, Danmark och Finland.

– Det här nya konceptet gör Viaplay till en tydlig avsändare och ramar in vårt breda innehåll, vilket vi gör för att stärka vår position på våra fyra nordiska marknader på ett bra sätt. Konceptet visar på hur vi konsumenter fungerar i vardagssituationer, att vi hittar på ursäkter för att få fortsätta titta på ännu en film, serie eller match, för att på så vis skapa genomslag och igenkänning i målgruppen, säger Åsa Jutterström, varumärkeschef på Viaplay, till Resumé.

Johan Thunmarker, projektledare hos Forsman & Bodenfors berättar om arbetet med att ta fram det nya konceptet:

– Det har varit ett intensivt arbete tillsammans med teamet på Viaplay där vi försökt hitta det bästa sättet att illustrera Viaplays breda utbud. Man vet själv hur man fungerar när det gäller att konsumera content – man börjar med en serie och sedan hittar man någonting nytt, sedan ytterligare något och så fortsätter det ofta. Insikten i sig är ganska basic: Vi hittar gärna ursäkter för att få fortsätta titta.

Hur var det att jobba med Viaplay som varumärke?
– Det har varit väldigt roligt från dag ett. Vi kastade oss snabbt in i samarbetet och delar mycket av synen på hur man bör arbeta tillsammans. Det har varit ett extremt nära samarbete där gränsdragningen mellan byrå och kund suddats ut i många avseenden. Dessutom är vi alla i arbetsgruppen stora konsumenter av Viaplay, vilket såklart gjorde det hela ännu roligare.

Kampanjen går live imorgon 1 juni i NENT Groups egna kanaler och externt på de fyra nordiska marknaderna måndag 3 juni. Den kommer synas brett i print och digitalt utomhus, tv, radio och i sociala medier.

– Det har varit mycket roligt att jobba med teamet på Forsman & Bodenfors, de har varit kreativa och otroligt professionella med lång erfarenhet av komplexa processer, säger Åsa Jutterström.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.