Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag16.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Viasat går all in på fiber

Publicerad: 6 Februari 2017, 12:38

Ett blindtest ska marknadsföra Viasats fiberoffensiv.

Viasat skalar upp satsningen på bredband via fiber och rullar ut kampanjen "Ingen skillnad – bara billigare bredband".


Ämnen i artikeln:

Reklambyråerreklamkampanjer

Fiberkampanjen lanseras både linjärt och digitalt.

– Vi vill visa att det inte är någon skillnad på fiberkvalitet oavsett leverantör men att Viasat är den mest prisvärda aktören på bredband bland TV-leverantörer, säger Suzanne Mathson, kommunikationsdirektör på MTG Sverige i ett pressmeddelande.

Fiberkampanjen är framtagen i samarbete med DamnGoodAgency och inleds den 6 februari.

– Det pågår fiberfeber över hela Sverige och med vår kampanj vill vi också positionera Viasat på bredbandsmarknaden, fortsätter Suzanne Mathson.


I kampanjfilmerna ses testpersoner jämföra snabbhet och kvalitet på olika bredband. Resultatet blev att 72 procent inte såg någon skillnad, medan 22 procent föredrog Viasat.

Principen i öppna nät är att alla aktörer agerar på samma villkor. Som kund får man därför lika bra bredband oavsett vilken tv-leverantör man väljer.

– Kampanjen bygger på insikten att det inte är någon märkbar skillnad på fiberkvalitet oavsett leverantör vilket vi också förtydligar i filmerna. Däremot är Viasat billigast på bredbandet bland alla TV-leverantörer. Det är ju innehållet man ska betala för, inte vägen till innehållet, säger Claes af Burén, vd och strateg på DamnGoodAgency i en kommentar.

Enligt Viasats prognos räknar man med att finnas som ett val för 1,9 miljoner fiberhushåll.

Arbetsgrupp
Team Damn Good Agency
VD/strateg: Claes af Burèn
Regissör: Patrik Dunard
Copy: Daniel Holmgren

Team Viasat
Marknadschef: Julia Ringer-Meidal
Projektledare: Catherine Lundahl
PR: Susanne Nylén

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.