Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Vice lyckades lura Facebooks system för politiska annonser

Publicerad: 1 November 2018, 15:22

Tidningen Vice utgav sig för att vara amerikanska senatorer och kunde därefter köpa annonser i deras namn, trots att Facebook slagit på stora trumman och sagt sig kunna förhindra just det.


Ämnen i artikeln:

FacebookViceReklam

Sedan det amerikanska presidentvalet 2016 har Facebook varit i skottgluggen med anledning av den bristande transparensen gällande politiska annonser. Som mest intensiv var kritiken i samband med Cambridge Analytica-skandalen tidigare i år där tredjepartsaktörer på ett otillbörligt sätt tillskansat sig information om plattformens användare.

Facebook har vid en rad tillfällen sagt att man ska förbättre transparens när det gäller köp av just politiska annonser. På den amerikanska marknaden kan användare bland annat se vem som betalat för att de ska se en given annons. Plattformen har även upprättat ett arkiv där vem som helst kan se vilka politiska annonser som gått på plattformen och hur mycket pengar som lagts på att de ska synas.

Under gårdagen avslöjade dock Vice att det nya transparenta systemet har allvarliga brister. För att testa systemet ansökte Vice om att köpa politiska annonser i 100 amerikanska senatorers namn, och fick godkänt på alla ansökningar. För att få godkänt att köpa politiska annonser i någons namn måste man bland annat namnge bolaget bakom köpen och bifoga en bild på ett id-kort samt de sista fyra numrena i ens social security-nummer. Vice använde sig av tio falska Facebooksidor utan innehåll för att verifiera sig själva.

Annonserna fick även godkännande om att delas av påhittade politiska Facebooksidor som "Cookies for Political Transparency" och "Ninja Turtles PAC". De har även fått godkänt att köpa annonser i vicepresidenten Mike Pence och terrorgruppen Islamiska Statens namn.

Facebook själva har medgett att ansökningarna inte borde ha gått igenom, men säger också att det nya systemet bidragit till långt mycket mer transparens kring politisk annonsering på plattformen.

– Om Facebook vill hävda att de kan visa vilka som står bakom den här typen av annonser så måste de se till att systemen faktiskt fungerar, säger den demokratiska senatorn Ron Wyden till Vice.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

FacebookViceReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.