Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Victoria secret's fälls – vägledande beslut om könsdiskriminerande reklam

Publicerad: 3 juli 2020, 08:55

Reklamombudsmannens opinionsnämnd fäller flera aktörer för könsdiskriminerande reklam. Beslutet kommer bli prejudicerande.


Ämnen i artikeln:

Reklamombudsmannen

Underklädestillverkaren Victoria's secret och influencern Rebecca Stella är två av annonsörerna som fälls för könsdiskriminering av Reklamombudsmannens opinionsnämnd. Besluten väntas bli vägledande, skriver nyhetsbyrån Siren. 

– Genom två av besluten förtydligas vad som anses vara könsdiskriminerande när modeller används i underklädesreklam. I ett av dessa beslut har det betydelse att reklamen återfanns i det offentliga rummet, skriver Gunilla Welander, jurist på Reklamombudsmannen i en kommentar till Nyhetsbyrån Siren.

I Victoria's secrets butik i Stockholm visades en uppmärksammad bild på en lättklädd kvinna med pekfingret på underläppen. RoN anser att framställningen är nedvärderande av kvinnor i allmänhet.

Rebecca Stella fälls för följande inlägg för sitt hudvårdsvarumärke. 


Enligt RoN framställs personen på bilden som ett sexobjekt.

”Nämnden finner att kvinnan, genom sin klädsel, pose och vattnet som strilar över henne, framställs som ett sexobjekt. Intrycket förstärks genomspegelbilden i bakgrunden”, skriver nämnden i sitt beslut.

Sammanlagt har nämnden tagit sju beslut om könsdiskriminering i denna runda, sex stycken är fällningar. 

I tre av besluten konstaterar nämnden att modellerna framställs som sexobjekt vilken är könsdiskriminerande eftersom det saknas samband mellan de marknadsförda produkterna och framställningen av modellerna, säger RO. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Reklamombudsmannen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.