Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Viking Line kan häva annonsbojkotten

Publicerad: 2 december 2008, 15:11

Viking Line drog in all annonsering i Expressen efter tidningens uppgifter om antalet våldtäkter ombord. Men bojkotten kan snart vara över. – Vi för en dialog, säger Expressens annonsdirektör Torbjörn Wittström.


Viking Lines Cinderella - båten i Kanal 5:s Färjan. Foto: Viking Line.

Viking Line hävdade att artikeln ”Fy fasen vilken sjöfylla” innehöll ”grovt felaktiga påståenden” om antalet misstänkta våldtäkter.

Redan innan publiceringen försökte företaget påverka artikeln. Viking Lines pr-konsult Niclas Lövkvist på Agency ringde till Expressens team.

Expressens reporter Natalia Kazmierska beskrev Lövkvists agerande som ”obehagligt”.

Viking Line drog in alla annonsering – men nu är den frostiga relationen på väg att tina upp.

Sedan förra veckan har Viking Line en dialog med Expressen. Det bekräftar rederiets vd Jan Kårström för Resume.se.

Även Expressens annonsdirektör Torbjörn Wittström säger att det förs en dialog mellan parterna och att målet är att försöka hitta en lösning på det hela.

–Vi vill ha en god relation med alla våra kunder.

Hur viktig är Viking Line som annonsör för er?

– Alla annonsörer är viktiga för oss.

Viking Lines marknadschef Per Jute:

– Vi ville inte ha våra annonser vid en artikel som är så långt från verkligheten. Men det var då, vid den tidpunkten.

När börjar ni annonsera i Expressen igen?

– Det kan jag inte säga.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.