Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Viking Line kritiseras för vilseledande reklam

Publicerad: 9 april 2015, 08:22

Viking Line.

På sin hemsida gjorde Viking Line reklam för ett kryssningserbjudande där frukostbuffé skulle ingå. Men det visade sig senare att frukosten kostade 90 kronor. Nu fastslår RO att reklamen är vilseledande.


Ämnen i artikeln:

ReklamombudsmannenViking Line

Reklamen som publicerades på Viking Lines egen hemsida har nu fällts av Reklamombudsmannen, RO. I erbjudandet, som gällde en kryssning med Cinderella, angavs att frukostbuffé skulle ingå. Men för den som valde att boka kryssningen kom senare ett val där det stod att frukostbuffén skulle kosta 90 kronor.

Reklamombudsmannen anser att erbjudandets namn "Cinderellakryssning med frukost" tillsammans med påståendet "I priset ingår - Bufféfrukost" ger intryck av att frukosten ingår i ebjudandet och finner därmed att reklamen är vilseledande.

Annonsören har inte lämnat uppgift om vem som har producerat reklamen.

Susanna Sköld

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.