Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

”Viktigt att vara särskiljande”

Publicerad: 6 oktober 2015, 12:37

Karolina Åhs har chans att bli Sveriges bästa marknadschef.

K-Rautas reklamfilmer med Jarmo Mäkinen har gjort succé. I år är marknadschefen Karolina Åhs den enda kvinnan som är nominerad i byggsegmentet i Sveriges Bästa Marknadschef.


Den 15 oktober går Resumés gala Sveriges Bästa Marknadschef av stapeln på Berns. Karolina Åhs är en av de nominerade.

– Det känns fantastiskt roligt. Det är ett resultat på att man gjort något bra, säger hon.

Karolina Åhs har varit marknadschef på finska byggkoncernen K-Rauta i närmare fyra år och är den som implementerat företagets nya marknadsplattform.

I denna inkluderas bland annat reklamfilmerna med finska skådespelaren Jarmo Mäkinen som rullat flitigt i tv de senaste två åren. Filmerna har visat sig vara ett smart drag.

– Filmerna har betytt väldigt mycket för oss. Det viktigaste är att särskilja sig som varumärke. Det finska ursprunget har varit en viktig och naturlig del, säger hon och fortsätter:

– Vi har jobbat väldigt intensivt sedan 2012 med vår nya marknadsstrategi. Då vi är långt ifrån marknadsledande har det varit otroligt viktigt att hitta rätt position. Vi har tittat mycket på faktorer kring vår omvärld och tagit fram en ny plattform både för företaget inuti och utanför. Vi har framförallt sålt in varumärket till våra medarbetare som ska passa dem som handen i handsken, säger Karolina Åhs till Resumé.

Hur är en bra marknadschef?
– Det är en komplicerad värld att vara marknadschef i. Det viktigaste är att vara lyhörd, men också att våga sticka ut och prova nytt. Ibland lyckas det, ibland inte.

Du har inga planer på att sluta?
– Nej, jag trivs jättebra, säger Karolina Åhs.

K-Rauta arbetar med mediebyrån Brightmedia, reklambyrån Fortune och pr-byrån Cohn & Wolfe.

Här kan du anmäla dig till Sveriges Bästa Marknadschef.

Se två av K-Rautas hyllade reklamfilmer här nedan.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.