Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Vilken kändis finger lämpar sig bäst för en prostataundersökning?

Publicerad: 11 Maj 2018, 08:34

Foto: Skärmdump

Abraham Lincoln, Winston Churchill eller Frankenstein? I en ny kampanj från kanadensiska organisationen Prostate Cancer Canada testas vilken kändis finger som bäst lämpar sig för en prostataundersökning.


Ämnen i artikeln:

Reklam

Prostatacancer är den vanligaste cancerformen bland svenska män. Då sjukdomen inledningsvis visar få symptom är det vanligt att tumörer upptäcks först i ett senare skede.

För att så tidigt som möjligt upptäcka sjukdomen, som oftast drabbar äldre män, uppmanas de att regelbundet få sin prostata undersökt av en läkare.

Alla män känner sig dock inte bekväma med att få sin prostata undersökt, vilket görs genom en rektalundersökning. Det menar åtminstone McCann Canada som i en ny kampanj för Prostate Cancer Canada återskapat händer och fingrar från historiska profiler för att testa vilket finger som lämpar sig bäst för övningen.

Några av de ikoners händer som återskapats är Abraham Lincoln, Otis Redding, Frankenstein och Storfot.

– Det handlar om att normalisera och avdramatisera sättet vi pratar om prostataundersökningar samtidigt som vi trycker på vikten av att upptäcka prostatacancer vid ett tidigt skede. Vi vet att män blir obekväma av tanken på att få sin prostata undersökt men en tidig upptäckt kan rädda ens liv, säger Peter Coleridge, vd och ordförande för Prostate Cancer Canada.

Enligt organisationen drabbas en av sju kanadensiska män av prostatacancer någon gång i livet.

Utöver reklamfilmen kommer kampanjen även att ses i print, i pr-aktiveringar samt på en kampanjsajt.

– Män pratar inte om problem med prostatan. De engageras inte av det på samma sätt som de engageras av exempelvis sport, film och musik. Därför har vi kombinerat saker de gillar att prata och tänka om med vad de inte gillar för att skapa ett humoristiskt sätt för män att prata om sina prostataproblem, säger David Leonard, vd för McCann Worldgroup Canada.

Se reklamfilmen längst ned i artikeln.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Reklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.