Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Vill ha krispaket för reklambranschen

Publicerad: 23 mars 2009, 08:03

Varför ska bara banker och bilindustrin får krispaket? Om företag fick stöd att göra mer reklam skulle konsumtionen och ekonomin rulla igång. Det menar Bob Pittman, grundaren av MTV Networks.


Bob Pittman

Krisen i USA beror inte på usla huslån. Den viktigaste förklaringen till fallande BNP är att amerikanerna inte längre övertrasserar sina kreditkort utan har börjat spara.

Det hävdar fler än Bob Pittman, som grundade musikkanalen MTV för drygt 25 år sedan och som nu leder riskkapitalbolaget Pilot Group.

Men det är tveksamt om någon skriver under Pittmans recept på lösningen av den ekonomiska krisen.

I en artikel i Fortune slår han ett slag för att ge några miljarder av det 800 miljarder dollar stora krispaketet till mer reklam.
”Det finns en anledning till att USA är den största konsumentmarknaden i världen, landet råkar vara världens största reklammarknad.”
”Men i dag har företagen svarat på den ekonomiska krisen med att kapa sina budgetar, inklusive reklambudgetar”, skriver han och föreslår skattelättnader för reklaminvesteringar.

Han medger att man kan diskutera hur mycket konsumtion som är nyttig men hävdar att just nu skulle USA må bra av om den ökade.

”Det är ett misstag att tro reklam är en kostnad – det är en investering. Att stimulera reklam måste bli en viktig komponent i alla krispaket för den amerikanska ekonomin”, avslutar han artikeln.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.