Reklam
Vill lyfta fram personer som drabbats av cancer
Publicerad: 3 februari 2015, 10:29
Cancerfonden vill lyfta fram personer som själva drabbats av cancer.
"Nej till cancer" är Cancerfondens nya kampanj som de väljer att rulla ut i morgon, på den internationella Världscancerdagen.
– Det har varit viktigt för oss att använda oss av autentiska personer som på olika sätt drabbats av cancer, säger Sara Brodahl, marknads- och insamlingschef på Cancerfonden.
Den nya kampanjen består inledningsvis av en reklamfilm som kommer att visas på TV4, printannonser och rörligt material i tunnelbanan. Den består också av en uppmaning till allmänheten att posta selfies med hashtaggen #nejtillcancer.
– Det här blir vår största satsning någonsin. Vi vill uppmärksamma att vi tar ett krafttag mot cancer. Anledningen är att fler och fler insjuknar i cancer – en av tre i Sverige drabbas. Nu måste vi tillsammans vända trenden, säger Sara Brodahl.
Till skillnad från till exempel Rosa Bandet ska den nya kampanjen uppmärksamma alla typer av cancer.
– Det här är en lanseringskampanj, men själva konceptet har vi tänkt ska fortsätta flera år framöver eftersom det speglar det Cancerfonden gör alla dagar om året.
Förr har Cancerfonden använt sig av folk som drabbats av cancer eller är anhöriga i främst print. Med "Nej till cancer" har det varit viktigt att även använda autentiska personer i rörligt.
– Vi vill få den äkta känslan som vi brukar förmedla i vår årliga tv-gala. I den här kampanjen lyfter vi fram personerna – vi har även gjort kortare dokumentärer där några av de som är med i reklamfilmen berättar sin historia.
"Nej till cancer" har arbetats fram tillsammans med Volontaire. Cancerfonden har också samarbetat med deras byrå IK Stockholm, Monterrosa, producenten John Nordling, produktionsbolaget Standart och mediebyrån Maxus.
Se filmen här: