Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Vill se fler kvinnliga regissörer

Publicerad: 14 oktober 2011, 21:46

På torsdag är det dags årets Roy-gala. För Resume.se berättar producenten Charlotte Most, en av medlemmarna i årets jury, om årets startfält, juryarbetet och vad som gör en bra reklamfilm.


Producenten Charlotte Most har jobbat med film i Sverige sedan mitten av nittiotalet. Tillsammans med Forsman & Bodenfors, där hon jobbade under tio år, och med Traktor mfl har hon kammat hem flera fina utmärkelser i såväl Cannes Lions som i Guldägget. Nu har hon tagit en paus i reklamfilmsproducerandet för att istället ägna sig åt långfilm och arbetar just nu med Måns Månssons Hassel: privatspanarna och Förtroligheten med regi av William Olsson.

Dessutom är hon aktuell som en av medlemmarna i årets Roy-jury för kategorierna Bästa reklamfilm, Bästa regissör och Bästa interaktiva reklamfilm.
– Det var en intensiv dag med ett trevligt gäng. Jag har suttit med i någon jury tidigare men då gällde det musik till reklamfilm. Det här var ett lite större arbete, säger Charlotte Most.

Vad kan du säga om årets startfält?
– Det var ett intressant startfält. Dock fanns det ingen självklar vinnare utan vi vred och vände på flera som sållades ut till sista omgången.

Men ni lyckades enas?

– Vi kom överens till slut och jag tror inte det var någon som blev allt för besviken.

Vad gör en bra reklamfilm?

– Ett bra manus skapar en bra film. Att innehållet i filmen är relevant med det som oftast kommuniceras i slutet av filmen, det vill säga payoffen. Finns det inte en bra grundidé blir det sällan en bra film, säger Charlotte Most och fortsätter:

– Det finns många duktiga regissörer i Sverige. Ser med förhoppning fram emot att byråerna i större utsträckning framöver väljer regissörer av båda könen. Tror att vi fick fram ett det var en kvinna bakom alla de bidrag vi fick se under juryarbetet.

Christian Ström

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.