Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Vill ta död på objektifieringen av kvinnor i reklam

Publicerad: 27 Januari 2016, 08:41

Reklambyrån Badger & Winters lovar att göra slut på en av reklambranschens värsta ovanor – objektifieringen av kvinnan. Detta med kampanjfilmen "We Are #WomenNotObjects."


Ämnen i artikeln:

ReklamkampanjNew YorkReklambyrå

Den två och en halv minuter långa filmen visar kvinnor som håller upp extrema, men tyvärr vanliga exempel på sexistisk reklam samtidigt som de med hjälp av torr humor kritiserar annonserna, skriver AdWeek.  

"Jag älskar att ge mackor avsugningar", säger en kvinna samtidigt som hon håller upp en annons för Burger King med tydliga sexuella anspelningar.

En annan annonsör som kritiseras är Tom Fords.

"Nyckeln till mitt hjärta? En man som luktar som en vagina.", säger en kvinna efter att flera exempel på parfymtillverkarens objektifierande annonser presenteras.

Flera exempel på sexistisk och rentav pornografisk reklam följer innan filmen mynnar ut i ett tydligt budskap:

"Jag är din mamma, din dotter, din syster, din kollega, din chef, din vd... prata inte med mig på det här sättet."

Den Manhattan-baserade reklambyrån har tidigare meddelat att man begränsat retuscheringen av kvinnliga modeller. Byråns vd Madonna Badger har tidigare varit med och tagit fram reklam med sexuella budskap, bland annat för Calvin Klein på 1990-talet.

I en intervju med Wall Street Journal har hon varit självkritisk till att hon varit med och bidragit till objektifieringen av kvinnor. Hon beskriver den nya kampanjen som ett försök att föra nytt ljus över frågan.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.