Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Vill varna för retuscherade modeller

Publicerad: 15 September 2009, 07:21

Liberalerna i Storbritannien vill införa varningsskyltar på reklam där modellen har blivit retuscherade. Men reklammyndigheten ASA säger nej eftersom britterna struntar i digitalt fixade modeller.


Ämnen i artikeln:

Storbritannien

Liberaldemokraterna har gått ut hår med sin kampanj med långtgående förslag om att förbjuda reklam, riktad mot barn under 16 år, där människor blivit photoshoppade. Reklam med fixade modeller som riktas mot äldre bör märkas med varningstext, menar partiet.

I dagarna har man gått ut med en kampanj för sitt förslag.

Men de brittiska liberalerna tycks ha hoppat på fel fråga. Advertising Standards Authority, ASA ser sällan mellan fingrarna med reklam som myndigheten anser är olämplig men den här gången rycker man på axlarna.

– För tillfället tror vi att allmänheten är medveten om att ”airbrushing” är en teknik som används i reklam. Av de 26 000 klagomål vi fick in förra året handlade bara fem om det här, säger en taleskvinna från ASA till Campaign.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Storbritannien

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.