Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Ville få fler att hitta läslusten – vinner Guldägget

Publicerad: 20 april 2016, 13:54

Pressbyråns helsidesannonser.

Foto: Kampanjbild

Åkestam Holst plockar hem Guldägget med kampanjen ”Vägen till läsning” för Pressbyrån där de arbetar aktivt för att fler ska upptäcka tjusningen med att läsa.


Ämnen i artikeln:

Åkestam HolstGuldägget 2016Guldägget

Projektet ”Vägen till läsning” instiftades till följd av att läsningen och läsförståelsen minskar i samhället. Pressbyrån, med ett tidningssortiment på 2 500 titlar, ville ändra på detta och öka läslusten.

På helsidesannonser i bland annat Aftonbladet, Expressen, Dagens Nyheter och Göteborgs-Posten sommaren 2015 publicerade de utdrag ur serier. Idén gick hem hos juryn som nu ger Åkestam Holst Guldägget i kategorin Tidningsannonsering.

Motiveringen lyder:
”Årets guldägg i print är framför allt välskriven. Och framför allt riktigt fin. Och framför allt relevant. Dessutom känns den ny, kul, originell och, tja, kort och gott, som ett givet guldägg i tidningsannonsering 2016.”

Silverägg i tidningsannonsering tas hem av Forsman & Bodenfors med ”Mjölklobbyn vs. Oatly för Oatly, King med ”Nyttig Halloween” för Ica och DDB Stockholm med ”Regnbågskamouflage” för Försvarsmakten.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.