Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Ville visa uppskattning stoppades av Chrysler

Publicerad: 25 mars 2011, 08:06

Chryslers nya kampanj Imported from Detroit hyllas. Men när några bilhandlare i Ohio gjorde en parafras på reklamen blev de stoppade.


Chryslers hyllade reklam har inneburit motgång efter motgång för den pressade biltillverkaren.

Imported from Detroit , gjord av Wieden+ Kennedy släpptes i samband med Super Bowl. Det är både en lansering av Chrysler 200 och hyllning till Chryslers hemstad Detroit som sakta håller på att resa sig från sina ruiner.

Många hävdar att det var det bästa som visades under Super Bowl, inklusive matchen.

Trots hyllningarna har kampanjen mest inneburit problem för Chrysler och Detroit. Det var sociala mediekonsulten som kritiserade biltrafiken i Detroit med ”… no one here knows how to fucking drive.” på Twitter och fick sparken.

Chrysler bad om ursäkt för språket och förnyade inte kontraktet med New Media Strategies som ansvarade för Twitterkontot. En annan förklaring var att Chrysler ogillade att man klankade ned på Detroitbilisterna. Just nu är allt från Detroit heligt.

Det bekräftas av Detroit News agerande mot sin motorreporter Scott Burgess. I en artikel sågade han Chrysler 200, bilen i Super Bowlreklamen, men efter att bilhandlare i Detroit klagat skrevs artikeln om och kritiken tonades ned i den digitala upplagan. Burgess sa upp sig, händelsen fick global spridning och chefredaktören tvingades att be om ursäkt.

Chrysler var inte direkt inblandat i artikeltvätten men eftersom artikeln handlade om en av deras modeller har kritiken spillt över på företaget.

Och nu är det några bilhandlare i Toledo, Ohio, som vill visa sin uppskattning för Imported from Detroit-kampanjen. I samband med firandet av bilmärket Jeep, ägt i Chryslerkoncernen, 70-årsdag hade de gjort en egen version av Chryslers reklam. Tröjor och dekaler med Imported from Toledo, de första Jeeparna byggdes i Toledo, tryckets upp. Bland annat hade man långt framskridna planer på att sälja tröjorna med reklamen för 19,41 dollar styck (Jeep föddes 1941).

Trots att Chrysler inte ägare uttrycket Imported from Detroit har man stoppat bilhandlarna i Toledo.
– Vi uppskattar entusiasmen och stödet från våra försäljare men vi vill inte urvattna Imported from Detroit, säger en talesperson från Chrysler.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.