Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Vilseledande reklam på mellandagsrean

Publicerad: 27 december 2018, 12:06

Foto: Mostphotos.

Lockpriser i marknadsföring och reklam är ett stort problem vid tillfällen som mellandagsrean och Black Friday. Nu uppmanar Konsumentverket att anmäla.


Ämnen i artikeln:

ReklamKonsumentverket

Antalet klagomål som Konsumentverket får in har fyrfaldigats de senaste tio åren, från 3 700 år 2008 till över 15 000 i år. Det rapporterar Ekot.

Många av dem droppar in runt stora reor, och då är det ofta marknadsföringen man reagerat på. Det kan handla om att en tv annonserats ut billigt, men när kunden kommer till butiken är den slut. Då tipsas kunden i stället om en annan tv till ett mycket högre pris.

Ett annat problem är när priset i reklamen inte stämmer med det i butiken. Och det är riset i kassan man får förhålla sig till.

– Det är ju en ganska vanligt uppfattning hos konsumenter att man har rätt att kräva priset som står på hyllkanten eller i annonsbladet eller på tv, men så är det inte. Det är det priset som man får i kassan som man avtalar om. Man får själv avgöra om vill acceptera det eller inte handla, säger Anna Lindström, jurist på Konsumentverket, till Ekot.

Hon uppmanar de som tycker sig blivit lurade eller vilseledda av reklamen att anmäla detta till Konsumentverket.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

ReklamKonsumentverket

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.