Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Ving gör rekordresultat

Publicerad: 14 december 2011, 09:38

Montazami-reklamen funkar för Ving.

Trots ett tufft år för researrangören Thomas Cook gör dess Norden-koncern sitt bästa resultat någonsin. Framgången ligger i lyckade reklamkampanjer och effektiva satsningar på koncepthotell. – Montazami-reklamen har utan tvekan inneburit en rejäl skjuts, säger Vings informationschef Magdalena Öhrn.


Ämnen i artikeln:

Ving

Bokslutet visar en ökad omsättning på 3 procent till 11,9 miljarder kronor och en vinstmarginal på 9,2 procent. För Thomas Cook Northern Europe, där marknadsledaren Ving i Sverige och Norge ingår, är detta ett rekordresultat.

Enligt koncernchefen Lars Löfgren har man satsat på unika produkter och resmål dit många vill resa.

– Genom att vi kontrollerar hela resekedjan uppnår vi en hög beläggning på våra flyg och hotell. Tillsammans med en effektiv försäljning via nätet och unika hotellprodukter kan vi erbjuda våra gäster de bästa veckorna på året till priser som gör att de många människorna har råd att resa.

Resume.se har tidigare skrivit om Vings Maria Montazami-effekt, där Hollywoodfrun medverkar i resebolagets reklamkampanjer.

Magdalena Öhrn, informationschef på Thomas Cook Northern Europe, säger att reklamen fortfarande är betydande för det goda resultatet. De Sara Haag-regisserade Maria Montazami-filmerna blev ett lyft.

– Montazami-reklamen har utan tvekan inneburit en rejäl skjuts. Den har mottagits positivt av både media och resenärer.

Lars Löfgren lyfter även fram webbsatsningen som en del i det goda resultatet.

– Våra framgångar bygger på att allt vi utvecklar utgår från kundinsikter. Våra kunder gillar sociala medier och vår närvaro i mobilen och surfplattor.

Thomas Cook Northern Europe, även kallad Vinggruppen, kommer nu investera i nya koncepthotell. Även flygplan till ett värde av fem miljarder kronor kommer att köpas in

Ämnen i artikeln:

Ving

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.