Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

tisdag18.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Ving inspireras av mäklarbranschen

Publicerad: 22 december 2008, 14:33

På juldagen släpper Ving årets kampanj som ska få igång försäljningen av sommarresor till barnfamiljerna. – Vi är försiktigt optimistiska trots alla domedagsprofetior, säger Claes Pellvik, marknadschef på Ving.


Ämnen i artikeln:

Ving

Huvudfokus i årets kampanj inför sommaren 2009 är tv, som står för mer än 50 procent av mediebudgeten. Därefter kommer print och till sist online. Kampanjen ska lyfta fram fördelarna med Sunwing på ett nytt och modernt sätt och att leda in trafik till Ving.se. Målgruppen är barnfamiljerna.

– Nu ska vi sälja sommaren 09, familjesommaren, och då framförallt Sunwing resort. Vi har lagt ner ganska mycket krut på att göra nya sidor på Ving.se där vi presenterar konceptet och hotellen. Bland annat har vi brottats med problemet att Sunwing-konceptet består av så många små men viktiga detaljer. Till exempel har vi petskyddade kontakter, vilket inte känns så upphetsande att gestalta, men det är en viktig detalj för familjerna. Vi har valt att visa att det är detaljerna som gör skillnaden och vi har valt att göra det med glimten i ögat, säger Claes Pellvik.

Kampanjen startar den 25 december och kommer sedan att gå hela januari ut. Reklamfilmen, som kommer att visas på TV4 och Kanal 5, är densamma som Ving körde förra året. Nyheten ligger istället i print där Ving bland annat har hämtat inspiration från mäklarbranschen.

– Vi har tittat på hur några av de riktigt bra mäklarföretagen och bostadsföretagen gestaltar boenden och planlösningar. Eftersom detaljrikedomen är så viktig för barnfamiljerna var det viktigt för oss att verkligen illustrera det på ett bra sätt, säger Pellvik. Han fortsätter.
– I övrigt har vi valt att göra hela kampanjen med glimten i ögat. Man behöver inte ta sig själv på allt för stort allvar med ett sådant här koncept. Ett exempel är annonserna med spabehandlingar. De visas oftast med bilder där allt ser svalt och fint ut. Vi skämtar lite med det där ett barn kommer med en glasstrut medan mamman ligger och får en behandling. Samtidigt vill vi att det ska andas kvalité och vara snyggt.

Vad har ni för budget?
– Exakt vad själva produktionen och så vidare har kostat går vi inte ut med men det är några miljoner som vi lägger under den här delen av december och januari. För familjemålgruppen är det den viktigaste perioden, de bokar i god tid. För par, singlar och gruppen 55 plus gäller andra tider.

Hur viktiga är de olika mediekanalerna?
– Det vi har sett på tidigare kampanjer är att tv är ett media som ger ett högt ROI-värde för oss. Vår produkt är väldigt visuell och vi får dels en bred räckvidd i tv och dels illustreras produkten bra när man kan kombinera ljud och bild på det här sättet. Dessutom är tv-tittandet särskilt stort den här tiden av året.

Hur ser ni på kommande försäljning i dessa tider?
– Med barnfamiljer är det här den viktigaste kampanjperioden för oss. Under hela hösten har vi varit en smula förvånade att våra bokningstal är i nivå med vad de var för ett år sedan. Så det ska bli oerhört spännande att se hur försäljningen går. Vi är försiktigt positiva och optimistiska inför framtiden trots alla domedagsprofetior. Elddopet kommer nu i januari, säger Claes Pellvik. Han tillägger.
– Förra årets försäljning var en av de bästa någonsin så vi mäter oss mot en rekordsommar. Det ska helt klart bli spännande att se resultaten i januari.

Ving

Byrå: Forsman & Bodenfors:
Arbetsgrupp:
Greger Andersson, projektledare
Erica Berghagen, produktionsledare
Jonas Enghage, copy
Karin Jacobsson, AD
Karin Nolmark, Lars Jansson, formgivare
Lars Jansson, webdirector
Sophia Lindholm, byråproducent webb
Tobias Nordström, Planner

Linda Fagerlind

Ämnen i artikeln:

Ving

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.