Reklam
Ving ratar Montazami
Publicerad: 21 december 2011, 13:38
Maria Montazami är ett minne blott.
Nu tar resejätten Ving ett helt nytt reklamgrepp med nya vd:n Magnus Wikner.
Upplevelser och minnen är det som ska göra Ving till nummer ett.
TM
Tero Marjamäki
Maria Montazami, Vings dragplåster sedan ett år tillbaka flyger ut när Ving nu tar nytt reklamgrepp.
Istället för att fokusera kring ett känt ansikte kretsar reklamen nu kring att förmedla upplevelser och minnen.
– Vi har arbetat med Maria Montazami i ett år, och det har fungerat bra. Men det har aldrig varit någon tanke att ha ett mer långsiktigt arbete med henne. Ursprungligen hade vi planerat en kampanj, men det blev två, säger Claes Pellvik, marknadschef på Ving, som tillsammans med den relativt nytillsatte vd:n Magnus Wikner skruvat till den nya reklamen rejält mot det som varit.
Magnus Wikner, började sin karriär på Ving för 26 år sedan. Han lämnade för nio år sedan och har sedan dess jobbat på ICA och McDonalds. Nu är han tillbaka på Ving. Mycket har förändrats i resebranschen, säger han, även om grunden har är densamma.
– Vi säljer inte resor, vi säljer förväntningar, upplevelser och minnen minnen och vårt mål är att våra gäster ska få det bästa veckorna på året, säger han och det är också det vi ska kommunicera.
Det var i somras som Vings reklamstab, tillsammans med Forsman & Bodenfors började ett långsiktigt jobb med att gå in i grunden och kolla vad Ving egentligen står för och hur Ving uppfattas.
– Det som blev tydlig under resans gång är det att människor inte köper en resa, utan man köper en upplevelse. Och det har vi försökt komma åt och vidareutveckla, där arbetet med kommunikationen handlat om att hitta ett koncept som bär upp och förmedlar en bra känsla och nytänkande.
– I vår research gick vi igenom mer än 60 000 olika kundkommentarer kring vad kunderna är ute efter. De tydligaste parametrarna var trygghet, omtanke, kvalitet, nytänkande. Det är också det vi givetvis tar fasta på i reklamen och vill hjälpa folk att koppla bort från vardagen.
I filmen, som klippts i flera ollika varianter, och är inspelad i Sydafrika, syns framförallt barn lekandes vid en strand eller pool i svartvita toner, där parollen är ”i ett annat land”.
Hur kommer ni spinna vidare på det här?
– Vi tycker att vi särskiljer oss mot det gängse, där mycket av det som görs är generiskt med en skärmsläckarbild med paradisiskt utseende. Det har man kanske sett några gånger för mycket genom åren.
– Här vill vi fånga känslan som man får på en semester med oss, att det är inget som skaver, utan att man kommer bort från stress och arbetsliv.
För ett år sedan spelade Apollo på förväntningar och förberedelser i sin reklam, det är lite likt ert?
– Det har funnits lite åt det hållet på marknaden men vi tycker att vi skruvat det hela och tagit det ett steg längre med ett lite annat uttryck. Mer äkta och särpräglat.
– Det här är också första startskottet på vår resa, det kommer komma mycket mer, säger Magnus Wikner.
Har det varit aktuellt att ta fram en såpa lik Ica-såpan, med tanke på att du kommer närmast från just Ica?
– Nej det vill jag inte påstå. Det finns en stor risk i att kopiera, det blir ofta inte bra. Ica såpan är också en nästan insitution i sig.
Hur har finanskrisen påverkat ert reklamtänk?
– Konjunkturen svänger upp och ned, men lusten och längtan att resa är lika stark oavsett hög eller lågkonjunktur, så vi har i det hänseendet inte reflekterat eller tagit med finanskrisen i beräkningar. Däremot i vår prissätning och de aktiviteter vi gör, följer givetvis marknadsläget.
Filmen är inspelad i Sydafrika. Reklambyrå är Forsman & Bodenfors, regissör och produktionsbolag är Anders Skog. Tv-reklamen går igång i tv med start den 25:e. Filmen kommer även stöttas upp med samma manér i print, utomhus och på webben samt Vings egna kanaler.