Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 9 mars 2009, 13:49
Reklambyrån Pool fick i uppdrag att ta fram en kampanj för nöjesfältet Gröna Lund och deras nya åkattraktion. Resultatet blev en tävling om en roll i den kommande reklamfilmen.
Kommunikationsuppdraget för Pool gick ut på att ta fram en idé för att lansera den nya berg- och dalbanan på Gröna Lund. Då Insane är den första berg- och dalbanan i sitt slag valde Pool att bygga kampanjen på känslor.
Tidigare har Gröna Lund vänt sig främst till barnfamiljer. Denna gång är målgruppen avgränsad till ungdomar.
Kampanjen är uppbyggd som en tävling. Målet är att ungdomarna ska gå in på sajten goinsane.nu och via en webcam visualisera hur det kanske känns att åka Insane.
– Kampanjen vänder sig mot ungdomar, en grupp som ofta upplever traditionell reklam som störande. Därför är det viktigt att de inte ser kampanjen som ”reklam” utan som underhållning och inspiration, säger Lisen Stålberg-Olmert, projektledare på Pool.
Marknadsföring för tävlingen, som pågår under mars, sker via banners på Playahead, Facebook och Bilddagboken. Vinnarna i tävlingen kommer att få vara med i reklamfilmen som släpps inför Gröna Lunds öppning den 25 april.
Linda Fagerlind