Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Vinreklam vände sig till studenter – kritiseras av KO

Publicerad: 5 februari 2013, 09:46

Hermansson & co:s inlägg på Facebook

Foto: bilaga från Konsumentverket

Konsumentombudsmannen (KO) kritiserar vinimportören Hermansson & Co i Stockholm för att i bilder och texter på internet ha brutit mot kraven på måttfullhet i marknadsföring av alkohol. Bland exemplen finns rubriken "Sjung om studentens lyckliga dar", det skriver nyhetsbyrån Siren.


Ämnen i artikeln:

KonsumentombudsmannenKonsumentverket

Konsumentverket uppmärksammade Hermansson & Co:s marknadsföring av alkohol på Facebook och sajten pinkbubbly.se. Här marknadsförs vinerna Black Tower Sverige och Gnarly Head Old Zin.

I annonserna syns vinerna tillsammans med sushi, skaldjur, skärgårdsbryggor, picknickkorgar, hamburgare och kantareller. Eftersom föremålen inte är råvaror i vinerna bryter annonserna mot sjunde kapitlet i alkohollagen.

Som en del i annonserna förekommer också inbjudande budskap som "ett perfekt picknick-vin", "lata sommardagar spenderas gärna på en brygga med ett glas rosa bubblor, håller du inte med?" och "Ett lätt vin som avrundar dagen eller en fräsch fördrink till festen" – inga sakliga och balanserade framställningar enligt konsumentverket som nu kritiserar vinimportören Hermansson & Co.

Vidare kritiseras inlägget på Facebook: "Sjung om studentens lyckliga dar", eftersom det vänder sig till konsumenter under 25 år. Enligt Konsumentverket strider marknadsföringen mot kravet på särskild måttfullhet.

Nu vill Konsumentombudsmannen ha besked om företaget tänker vidta några åtgärder.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.