Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Vinstchans för Accenture Interactive Nordics omvända röstassistent

Publicerad: 17 Juni 2019, 07:19

"Memory Lane" var det första projektet där Accenture Interactives Nordics var inblandade från idé till utförande. Nu nomineras kampanjen i Cannes Lions digital craft-kategori.


Ämnen i artikeln:

Cannes LionsStockholm ExergiReklamAccenture InteractiveCannes Lions 2019

Accenture Interactive har de senaste åren tagit en allt större bit av den kreativa tårtan. Och mer vill de ha.

Ett sätt att visa sina kreativa framfötter är genom reklamtävlingar. Och nu är man tillsammans med Stockholm Exergi nominerade i Cannes Lions digital craft-kategori. Bidraget som nominerats är den omvända röstassistenten "Memory Lane". Med teknik framtagen av Accenture Interactives innovationshub har de lärt röstassistenten Google Home att ställa frågor till användaren, snarare än tvärtom. Tanken är att äldre människor ska kunna använda assistenten för att minska känslan av ensamhet och samtidigt berätta sin livshistoria.

– När människor utsätts för litet eller inget socialt umgänge under längre tidsperioder, kan det ha stor inverkan på den mentala och psykiska hälsan. Under de två åren vi la på att utveckla konceptet och mjukvaran för plattformen, upptäckte vi en väldigt stark längtan bland ensamma att dela med sig av sin historia. Det är mot detta som bakgrund som vi ville utveckla en lösning som inte bara kan delta i en aktiv dialog, men också fånga upp och bevara människors historier så att dessa inte går förlorade, berättade Adam Kerj, kreativ chef för Accenture Interactive Nordics, i samband med att röstassistenten släpptes.

"Memory Lane" kan via artificiell intelligens utröna vad i en historia som är relevant och därefter ställa frågor om just det ämnet. När användarna har berättat sin historia kan assistenten även omvandla den till en podcast eller bok.

Accenture Interactive har fått patent på tekniken och letar i nuläget efter ytterligare användningsområden.

Läs mer om kampanjen här!

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.