Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 7 Oktober 2013, 06:58
Vinter-kampanjn för Norrländska Socialdemokraten och Norrbottens-kuriren.
Foto: Pressbild.
Norrbotten Media slutar med att erbjuda gratis artiklar på nätet från och med i höst. I helgen körde Vinter igång en kampanj med tidningarna Norrländska Socialdemokraten och Norrbottens-kuriren där ett antal sidor är helt utan redaktionellt innehåll, vilken bland annat inkluderar förstasidan. – Problemet för mediehusen idag är att man delat ut sin produkt – nyheterna – gratis i 20 år. Nu är ”prova-på-perioden” över för de flesta, säger Ronny Olovsson på Vinter.
Läsarna kan nog ha satt morgonkaffet i halsen efter att Norrländska Socialdemokraten och Norrbottens-kuriren kom med förstasida och fyra ytterligare sidor helt utan redaktionellt innehåll i helgen.
– Vi vill visa hur en tidning skulle se ut utan våra högt värderade prenumeranter. Det är tack vare dem som vi varje dag kan erbjuda en tidning med innehåll som gör skillnad i deras egen vardag, och i hela Norrbotten, säger Mats Ehnbom, chefredaktör på Norrbottens-Kuriren i en kommentar.
Tidningarna lanserar också Norrbottens Mediesällskap i samma veva, vilket ersätter såväl den gamla prenumerationen som kundklubben VIP.
– Mediesällskapet är ett sätt att lyfta fram våra prenumeranter och visa att de faktiskt finansierar samhällsviktig journalistik. Deras abonnemang hjälper oss att granska, upplysa och utveckla Norrbotten, säger Kalle Sandhammar, chefredaktör på NSD I en kommentar.
Tidningarna meddelar också att när man i höst drar igång sina digitala abonnemang ingår allt innehåll på papper, på webben och i mobilen för redan befintliga prenumeranter.
Norrlandsbyrån Vinter ligger bakom kampanjen.
– Nu är "prova på-perioden" över för de flesta, nu måste man börja ta betalt igen, som man gjort i hundra år. Men då man lider av självklarhetens förbannelse är det som bekant först när man är borta som någon saknar en, säger Ronny Olovsson på Vinter.
Han menar också att det är just därför som kampanjen runt Norrlands-tidningarna är uppbyggd som ett ”wake-up-call”.
Karl-Johan Byttner