Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 16 Januari 2014, 08:13
Anders Sjösten skakar hand på samarbetet med Ronny Olovsson (till vänster) och Magnus Ahlqvist (höger) båda från Vinter.
Foto: Andreas Lundberg.
Medievaruhuset Mediekompaniet vill utveckla framtidens annonsaffär och kommunikation och har valt att plocka in Vinter. Byrån har samarbeten med flera av mediehusen som ingår i Mediekompaniets ägarkrets sedan flera år tillbaka.
– Vinter erbjuder en redaktionell och marknadsmässig mix där vi kan gå djupare i utvecklingen av vårt erbjudande, säger Anders Sjösten, vd på Mediekompaniet i en kommentar.
Mediekompaniet representerar stora delar av Sveriges lokala mediehus och når cirka 6,5 miljoner mediekontakter genom morgontidningar, digitala medier, bilagor och gratistidningar.
Affären innebär att Mediekompaniet ingår i ett integrerat partnerskap med Vinter.
Byrån erbjuder en redaktionell och marknadsmässig mix och har sedan fler år tillbaka uppdrag för flera av de mediehus som är Mediekompaniets ägare.
Samarbetet har bland annat inneburit att Vinter har tagit fram en modell för att utveckla mediehusens affärer.
Vinters delägare Ronny Olovsson har ett förflutet som journalist under hela två decennier, varav 13 år på Aftonbladet som nöjeschef, sportchef och biträdande nyhetschef.
– Det faktum att vi som byrå förstår kärnaffären, mediernas väsen, och att vi utarbetat en metod för att utveckla affären hand i hand med journalistiken tror jag är en avgörande styrka, säger han i en kommentar.
Mediekompaniet har 55 anställda i Stockholm och Göteborg och en omsättning på drygt en halv miljard kronor.
Vinter är en integrerad kommunikationsbyrå med kontor i Stockholm, Luleå och Skellefteå.
Mediekompaniet har även samarbetat med Cabomba och dess frontfigur Lars Källgren sedan starten 2010.
Karl-Johan Byttner