Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Viral succé för Trump-kritisk annons – som var fejk

Publicerad: 13 maj 2016, 08:17

Foto: Kampanjbild/AML

Det har gjorts gällande att The Economist låg bakom billboard-annonsen som fått enorm spridning. Men det stämmer inte, utan det rör sig om en ”spökannons”, enligt Adweek.


Ämnen i artikeln:

The Economist

Typsnittet liknar det som The Economist använder – och den röda färgen är i princip densamma. Det är även känt att tidningen vid flertalet tillfälle varnat för vad som skulle hända om Donald Trump och högerpopulismen segrar. Annonsen, som endast innehåller namnet Donald Trump med bokstäverna ”Dont” vitmarkerade, har också spridits på nätet med just The Economist som avsändare. Uppfattningen har varit att det är en uppmaning från tidningen att inte rösta på presidentkandidaten. Men nu dementerar Adweek att så är fallet.

Enligt Adweek är det Stephen O'Neill på AML i London som står bakom vad som benämns som ”spökannonsen” – han har photoshoppat in budskapet på en bild på en billboard i New York. Jobbet var ett bidrag till en intern tävling på byrån, men har sedermera läckt och spridits via Asien till USA och vidare.

Mårten Färlin

Ämnen i artikeln:

The Economist

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.